Към познатите ни свидетелствата на Макгахан и Скайлер можем да прибавим и спомените на немския журналист Карл Шнайдер. Той също посещава Батак през лятото на 1876-та и пише дописка за своя вестник "Кьолнише цайтунг".
Малко известни исторически свидетелства за Баташкото клане публикува
историкът професор Илия Тодев в книгата "Батак 1876-та - мит или реалност".
Заедно с книгата Българската академия на науките показа и ценни исторически документи от научния си архив. Към познатите ни свидетелствата на Макгахан и Скайлер второто издание на книгата на професор Тодев прибавя и спомените на немския журналист Карл Шнайдер. Убеден туркофил преди идването си в българсктие земи, Шнайдер посещава Батак през лятото на 1876та и пише дописка за вестник "Кьолнише цайтунг".
Проф. Илия Тодев, автор на книгата:
- Макгахан - да, ама той е ирландец, женен за турска графиня... Но ето сега тука един германец, който свидетелства за това, което е видял в Батак през лятото на 1876-та. Гледайки ужасите, българските ужаси и специално това, което се е случило в Батак, той от туркофил всъщност става българофил.
Историците от БАН не допускат интерпретации на клането в Батак и припомнят Вазовите думи "без Батак нямаше свободна България".
Проф. Илия Тодев, автор на книгата:
- Все още този въпрос продължава да се задава и на него се отговаря "да, Батак е мит". Така, че не е излишна книгата, не е убедила всички, но се надявам, че неубедените стават все по-малко.
За националния празник БАН представи и уникални исторически документи - преписки на Константин Иречек и Марин Дринов, изложения на българи до император Александър Втори и портрети на български опълченци и княз Николай Николаевич.
Филмът "Война на истина": Кой управлява информацията и държи монопола над истината?
От балкона в София до НАСА: Българката, сбъднала мечтата си да покори звездите
Външният министър за починалия в САЩ българин: Имам увереност в действията на американските власти
Тристранни преговори за Украйна? Зеленски ще ги подкрепи, но с условие
Мръсен въздух в София: И днес в градския транспорт се пътува със зелен билет