Ще нараснат делата заради лекарски грешки, понеже има лоша комуникация между лекари и пациенти и защото обществото не разбира какво е лекарската грешка, каза адвокатът по медицинско право д-р Мария Петрова в студиото на "Денят започва".Никъде нормативно няма написано какво е лекарска грешка и почти всички нежелани реакции от страна на пациента са приемани за лекарски грешки, добави тя.
Петрова подчерта, че има случаи, в които пациентите получават обезщетения, не за да забогатеят.
Мария Петрова, адвокат по медицинско право: Пациентите, които имат например объркана диагноза и вследствие на това здравословното им състояние рязко е влошено, например загуба на орган, могат и трябва да си получат компенсациите, което се случва чрез съда. Тези пациенти ползват парите не за да забогатеят, а да продължат лечението си.
Несъществуването на регистър за медицински и лекарски грешки произлиза от факта, че в медицинските съсловия липсват адекватни юридически познания, обясни адвокат Петрова.
Мария Петрова, адвокат по медицинско право: Бъркането на юридически понятия и медицински термини е много страшно. Трябва да имаме нормативен документ. Говорим на различни езици юристите и лекарите, трябва да започнем да се разбираме, иначе няма как да има регистър. Целта не е да обвиняваме лекаря, а да подобрим здравеопазването.
От БЛС заявиха, че те са за създаване на такъв регистър и обясниха каква е разликата между медицинска и лекарска грешка:
Д-р Петко Загорчев, председател на Етичната комисия към БЛС: Създаването на регистър за медицински и лекарски грешки е една от задачите на БЛС. Но за да се направи регистър, е необходимо да се дефинира какво е медицинска и какво е лекарска грешка. Медицинска грешка е грешка вследствие на слаба организация, т.е. в системата, а лекарската грешка е непрофесионално или неправилно действие или бездействие на лекар, извършено при оптимално създадени условия за работа.
Д-р Загорчев обясни, че е много важно да не се бъркат двете понятия.
Д-р Петко Загорчев, председател на Етичната комисия към БЛС: Важно е да се разграничават тези грешки, защото ако една медицинска грешка бъде наречена лекарска, тя ще отиде към прокуратурата, ще се направи опит за прикриване на истинската причина за нейното възникване и ще се създадат условия тя да бъде повторена отново. Но ако я определим като грешка в организацията, можем да кажем къде в системата на обработка и на работа с тези болни грешим и втори път този случай да не се повтори и пострадалият да получи своята финансова компенсация в резултат на лошата организация.
Вижте целия разговор във видеото долу.