Инцидентът в тунелът Ечемишка преди две седмици постави под въпрос безопасността на тунелите не само по републиканските пътища, но и в градовете. В София няколко от основните тунели не са поддържани от години - например тунелът преди квартал "Люлин".
Този тунел е познат като "Ускорителя на елементарни частици". Той е една от основните връзки между Люлин и центъра на София. Строен е преди почти 30 години, като досега са му правени само частични реконструкции. Последната сериозна - през 2004. Всеки ден през тунела преминават хиляди коли, много от тях по време на задръствания.
Инж. Ясен Ишев, член на УС на ,,Научно-технически съюз по транспорта": "Общо взето след 13 години експлоатация считам, че се намира в добро състояние с изключение на ниската му поддръжка. Тунелът е силно замърсен. Както балезите, така и ограничителните ивици. Виждаме, по платното има доста отпадъци. Някои осветителни тела не светят в момента."
Доц. д-р. инж. Красимир Велинов, ръководител на НИЛ "Осветлителна техника" в Минно-геоложки университет: "Това е яркостта във входната зона на тунела. В момента тя е 137 кандели на квадратен метър, което е... съответства на заданието за проектиране още от 2004 година. Така че тунелът в момента по отношение на осветлението има, може да се каже, прилични показатели."
Осветлението обаче не отговаря на някои от изискванията. Според наредбата за пътни тунели е необходимо да има система за автоматичен контрол на яркостта в зависимост от светлината навън. От фирмата, която поддържа осветлението ни казаха, че тази система не функционира поне от две години.
Доц. д-р. инж. Красимир Велинов, ръководител на НИЛ "Осветлителна техника" в Минно-геоложки университет: "През деня тя не създава проблем, защото осветителната уредба работи на максимална степен на включване. Нощно време обаче вие се е движите по тъмната улица, изведнъж влизате в светло. Това ви заслепява. Това може да създаде опасност от катастрофа. А отделно, този разход на енергия, който хич не е малък, това са... това някой трябва да го плаща. Плащаме го всички ние. "
В тунела няма и система за видеонаблюдение. За да намали броя на катастрофите, преди време общината изгради бетонни заграждения между трамвайните линии и пътните платна. Проверихме дали загражденията са обозначени подходящо.
Васил Начевски, директор на дирекция "Транспортна инфраструктура": "Там са поставени знаци. Има ги. Така че се вижда."
В този тунел на всеки 20 метра са поставени светлоотразителни знаци, които трябва да помагат на шофьорите да се ориентират по-добре в него. В момента обаче по-голямата част от тях приличат на големи скреч карти, защото не са били чистени няколко месеца."
Преди дни в този тунел започна проверка на експертна група. Предстои да се инспектират и други тунели в София.
Васил Начевски, директор на дирекция "Транспортна инфраструктура": "На базата на заключенията, които ще се направят, на обследването, ще бъде изготвено задание за проектиране по всички части, където е необходимо, за да може да се предприеме действие за ремонт на съоръженията."
От общината ни казаха, че планират част от ремонта на тунела преди Люлин да включва подмяна на старите лампи с по-ефективно и енергоспестяващо LED осветление. Тяхно задължение е и да изчистят тунела.
Поправка: Февруари 20, 2017
Първоначална версия на този материал грешно посочи, че инж. Ясен Ишев е член на УС на "Национално-техническите съюзи в транспорта". Името на организацията е "Научно-технически съюз по транспорта".