Агресията в училищата се увеличава - сочат данни на Министерството на образованието. През последната учебна година са регистрирани над 2 200 случая на физическа агресия и повече от 2 800 на вербална. Смъртните случаи са 36. В "Денят започва" от Министерството на образованието заявиха, че за справяне с агресията е необходимо привличане на родителите в образователния процес.
Грета Ганчева - директор на Дирецкия: "Достъп до образование и подкрепа на развитието", МОН: Да се включат в училищата и да сътрудничат на учителите за решаването на тези въпроси и проблеми. Само с изтеглянето на децата от училището това няма да се реши. Така или иначе живеем в едно общество. Трябва да има повече психолози в училищата и да са подготвени разбира се и да подготвени разбира се, не само психолози и да работят в ситуации на насилие, на кризи, за да реагират адекватно на такива проблеми, които възникват в училищата. Разбира се, че трябва и разговор за допълнителни ресурси в училищата и материални и човешки.
Иван Игов - училищен психолог: Ние ставаме все по-чувствителни към случаите на агресия. И ако преди, всички тези неща се покриваха и се подмитаха под килима от директорите на училищата и самите училища, вече все повече от тези случаи излизат. И ако тази чувствителност продължи по същия начин да се развива -ще дойдат и решенията. Съмнявам се обаче, че с този закон и с тези хора нещата биха се променили.;
Майка на момче от предучилищна група в 86-о училище „Свети Климент Охридски“ във Владая се обърна към институциите, защото според нея възпитателка проявява грубо отношение към децата. В отворено писмо Веселина Христова написа, че на сина ѝ е упражняван психически тормоз от възпитатели и от това е накърнено достойнството и психиката му.
„Децата стават по-агресивни, защото средата става агресивна. 1/3 от българските семейства се справят агресивно помежду”, коментира психологът Иван Игов.
„В училище също се проявява агресия. Нормално е децата, когато изпаднат във фрустрация, те да реагират така, както виждат при възрастните. Но това е само едната страна на проблема. Другата страна е, че училището винаги е било направено с цел да регулира обществени натрупвания, които децата могат да привнесат в обществото. За съжаление училището ни остана нереформирано години наред”, допълни Игов.
Училището е една рефлексия на всички наши обществени отношения. Проявленията, които се наблюдават в нашата реалност, са проявления и в училището, каза Грета Ганчева от дирекция "Приобщаващо образование" към МОН.
„Имаме нов Закон за предучилищното и училищното образование. Той е с нова философия, с политика на приобщаване, не на разделяне. Но този закон започна да работи едва от септември миналата година”, допълва тя.
"Законът беше направен заради системата, а не заради децата", контрира Игов.
Случаите на агресия и насилие продължиха. Първо защото не беше разделена училищната система. Този закон не направи нищо да промени огромното струпване на деца в малък на брой училища, посочи той.
До този момент до нея не са достигали други сигнали за вербална агресия от страна на възпитателката, каза директорът на училището Зорница Славкова.