Лидерите на ЕС приеха Европейски стълб за социалните права. Той се основава на 20 принципа и е насочен към осигуряването на повече права на гражданите. Документът беше подписан на срещата на върха на съюза в Гьотеборг, а Председателят на еврокомисията определи решението като Повратен момент за Европа. С новините от Гьотеборг - Десислава Апостолова.
Жан-Клод Юнкер: председател на Европейската комисия Сега е време, когато в платната на Европа има вятър - политически ситуацията значително се подобри.. Създадохме 9 милиона работни места, което не е заслуга само на Еврокомисията. До 2019a трябва да имаме 13 милиона. Нивата на безработица също вървят надолу, макар, че младите хора без работа са много. Сега е моментът да подпишем европейския стълб на социалните права.
Часто от европейския стълб за социалните права касаят и директивата за командированите работници. В Белгия разговарях по темата с професор по трудово право. Вижте репортажа.
Проф. Вили Ван Екхауте, професор по трудово право - Белгия: " Ако искаме напълно да премахнем социалния дъмпинг, правилата за еднаквото възнаграждение трябва да важат и за социалните осигуровки. Ти трябва да са според законите на страната в страна, в която командированият работи. Но това е много трудно за регулиране, защото представете си, че сте командирован за определен период в няколко държави последователно. Тогава ще трябва да преминавате от една социална система към друга, а понякога те са доста различни".
Според професора трудно ще се стигне до промени в социалното осигуряване на европейско ниво, защото за това ще нужно пълно единодушие между държавите - членки. Така на практика наеменето на командирован български строител ще продължи да е много по-евтино за белгийския работодател, защото осигуровките в България са в пъти по-ниски от белгийките.
"Много често имаме фирми - пощенски кутии, както ги наричаме, регистрирани в Източна Европа, без да извършват дейност там, а само за да се използват по-ниските осигуровки и заплати. И когато един белгийски прокурор се опитва да разследва една такава фирма, му е много трудно да се добере до информация. Най-добре е Европейската комисия до помисли за Европейски социален инспекторат, които да е наддържавен и назависим и да контролира тези неща. Но мисля, че това е политически трудно осъществимо".
За цял един сектор - транспортния, тепърва ще се мислят нови правила. А дотогава, казва белгийският професор, българските и румънските шьофори на тирове месеци наред ще продължат за бивакуват в кабините си.
Срещата в Гьотеборг е първата от поредица срещи на върха, които целят реформирането на ЕС.