В последните дни една тема стана особено актуална в социалните мрежи - какви права като пациенти имаме, когато сме на почивка и ни се наложи медицинска помощ. Важно е да се знае, че всеки здравно осигурен пациент може да ползва безплатно лечение по морето, стига да носи със себе си Здравната книжка. Но важно условие е пациентът да се насочи към правилното болнично заведение, иначе медицинските услуги се заплащат.
При неспешните случаи, като температура, бъбречна криза или прилошаване, болният трябва да потърси помощ при общопрактикуващ лекар. След като представи здравната си осигурителна книжка той ще получи безплатен преглед, а ако джипито прецени, че той трябва да бъде прегледан при специалист, ще му издаде направление.
д-р Светлозар Георгиев, зам. директор на УМБАЛ-Бургас: "Със здравната книжка всеки семеен лекар, който пожелае, може да ги прегледа пациентите, които са се насочили, като се предполага, че проблемите на са от най-висока спешност".
В много от случаите болните плащат за лечението си, защото отиват директно в Спешният център, вместо да потърсят общопрактикуващ лекар. Там медиците установяват, че случаят не е спешен или животозастрашаващ. Тогава пациентът задължително си плаща за прегледа и направените му изследвания.
д-р Светлозар Георгиев, зам. директор на УМБАЛ-Бургас: "Такива пациенти идват сами и те са така наречените самонасочили се, които решават, че са спешни. Една част от тези пациенти, които наистина са спешни, остават и получават безплатна медицинска помощ, но тази част, която не се хоспитализира, там настъпват проблемите, защото някой трябва да плати за тяхното медицинско обслужване".
В социалните мрежи беше публикувана касова бележка, на която се виждаше, че родител е платил 125 лева, за да гипсират ръката на 7- годишното му дете. От частното болнично заведение излязоха със становище, че бащата е поискал преглед от специалист, без да има направление за такъв и без да е отишъл първо при общопрактикуващ лекар. В такива случаи дори и в държавните болнични заведение, когато болният иска да бъде прегледан от специалист без направление, той заплаща за услугата, защото няма как болниците да се отчетат пред касата.
д-р Светлозар Георгиев, зам. директор на УМБАЛ-Бургас: "Има ценоразпис, който мине примерно с някаква рана, не е за хоспитализация или той отказва обработва, се заплаща на касата и човекът се прибира".
За децата до 1 година и бременни от Университетска многопрофилна болница в Бургас са осигурили спешен кабинет и дежурни педиатри. Така родителите няма да платят нищо за прегледа.
д-р Светлозар Георгиев, зам. директор на УМБАЛ-Бургас: "Ако е до една година детето или се хоспитализира с някаква чревна инфекция, защото има Ротавирусни инфекции, няма да заплати. Но също така няма да заплати, ако е прегледан от дежурния. Но ако родителите както много пъти искат преглед от педиатър, тогава ние плащаме на този педиатър дежурството в болницата".
Почиващите, които ще прекарат повече от месец по морето, могат да сменят временно личния си лекар. Така ще получават безплатно направления за прегледи при специалист, изследвания и лекарства по касата.