Какво пропускат медиите, когато разказват за телефонните измами?

"Какво пропускат медиите, когато разказват за телефонните измами?" Отговорите на този въпрос дава преподавателят по журналистика доц. Жана Попова със свое изследване на начина на отразяване на измамите в частните и обществените медии в България. То ще бъде представено днес във Факултета по журналистика. Паулина Найденова се срещна с доц. Попова преди представянето на доклада.

Паулина Найденова
от Паулина Найденова
08:00, 24.04.2018
Чете се за: 01:03 мин.
У нас

Изследването на доцент Попова показва, че най-често в частните и обществените медии се съобщава за измамени по телефона възрастни хора. Не по-малко засегнати обаче са българите на възраст между 17 и 40 години.

Доц. д-р Жана Попова - медиен експерт: "Които свидетелстват за това, че им се обаждат хора, които ги карат примерно да платят ваучери поне за 40 лв., понякога за 100, понякога за 200, за да могат да си получат награда от една от телевизионните лотарии или награда от вериги магазини за техника."

Този вид измами засега остават скрити или поне по-малко се говори за тях, а те са важна част. Без тези карти за мобилни оператори, без тези ваучери не могат да бъдат извършени другите измами.

След обявяването на всеки сюжет за телефонна измама се появява нова схема, убедена е Жана Попова.

Доц. д-р Жана Попова - медиен експерт: "Самите полицаи и представителите на МВР го казват, че когато се каже една схема на сюжет на телефонна измама, вече телефонните измамници преминават към следваща. Така че не служи особено много да разказваме какво точно са ги измамили."

Едно нещо остава непроменено през годините. Както и да се смени сюжетът, каквото и да се прави, това е найлонов плик.

Всяко чуване на "найлонов плик" и "пари в найлонов плик" си мисля, че са някакво кодово наименование, за да знаем, че става дума за телефонни измами.

Според Попова, важна подробност, на която често журналистите не обръщат внимание е, че разговорите по телефона с измамниците продължават с часове.

Доц. д-р Жана Попова - медиен експерт: "Особено, когато се появява този сюжет за мнимия полицаи."

Всички сюжети със заплахи, особено за катастрофи, земетресения, всякакъв вид инциденти са много близки до новини, които са минали съвсем скоро през седмицата и хората имат спомен за тях от медиите.

Изследването на преподавателя по журналистика показва още, че най-често за телефонни измами се говори по радиото.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Генералният ни консул в Торонто: Няма данни за пострадали българи при инцидента
Генералният ни консул в Торонто: Няма данни за пострадали българи при инцидента
Кейт Мидълтън напусна болницата след раждането на третото си дете
Кейт Мидълтън напусна болницата след раждането на третото си дете