НОВИНИ

​Некоректните платци се увеличават до 54%

Българските потребители все повече се задъхват финансово и се увеличава бройката на тези, които не успяват да върнат кредитите си към банките навреме. За Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) това е притеснително, защото по този начин попадат при колекторските фирми, които им събират дълговете. Допреди година некоректните платци с кредити са били 48% от хората, дадени на колектори, сега техният дял вече е 54%. Това показва анализ на Асоциацията на колекторските агенции в България за първата половина на тази година.

bnt avatar logo
от АЗП
15:11, 28.10.2018
Чете се за: 01:22 мин.
У нас
​некоректните платци увеличават
Снимка:

В същото време, намаляването на лихвите по кредитите доведе до бум на търсенето на заеми, показват данните на БНБ. През септември тази година ипотечните заеми за първи път са надхвърлили 10 милиарда лева и достигат рекордната сума от 10.2 милиарда лева. На годишна база ръстът на ипотечните кредити е с внушителните 9.9%. Потребителските кредити растат още по-бързо. Те вече са 8.9 милиарда лева, което е увеличение от над 15% спрямо септември 2017 г.

Ниските лихви подвеждат хората и замъгляват преценката на потребителите дали ще могат да плащат вноските си в бъдеще. Прогнозата за вдигане на лихвените нива би могло да постави много от тях в невъзможност да покрият задълженията си занапред. Освен това и БНБ неколкократно предупреди банките да внимават при ипотечните заеми. На второ място по брой на закъсалите длъжници са потребителите на услуги на небанковите кредитиращи институции, които най-често отпускат т.нар. бързи кредити. Все пак при тях се отчита известен спад - ако до миналата година това са били 20% от длъжниците, сега те вече са "само" 18%.

Средният размер на необслужваните задължения, търсени от колекторските фирми, е 1162 лв., преди година е бил 728 лв. Това означава, че хората не планират добре разходите си и затова понякога забравят или пропускат някои вноски. Интересен момент е, че най-бързо расте броят на хората, които задлъжняват заради различни телекомуникационни продукти - телефони, таблети и др. Техният брой сред исканията за просрочени задължения е скочил 2.5 пъти - до 15% на фона на 6% година по-рано.

Ние от Асоциацията за защита на потребителите призоваваме хората да внимават с взимането на кредити, защото могат да попаднат в ръцете на колекторските фирми, които упражняват системен тормоз над българските граждани при събирането на дългове. Това са новите рекетьори и мутри в България. Наша кауза е постоянно да се борим за правото си на справедливост и защита, като изискваме от институциите да си свършат работата, категорични сме от АЗП.

Няма прозрачен начин, който да определя сумите, начислени от колекторските фирми над главницата, а това е достатъчна предпоставка за злоупотреби. Още повече, че тези компании, заедно с фирмите за бързи кредити, имат достъп до Централния кредитен регистър, като разполагат с правомощията да поставят кредитни оценки на граждани и фирми. Напомняме, че основен инструмент на действие на колекторските фирми е подвеждането на гражданите за техните права, включително по отношение на давността на дълговете. Често потребителите биват подмамени от колекторите да погасяват дългове с изтекла давност, на разсрочено плащане при това "уж" с отстъпки.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Разследват Баневи за умишлен фалит на още две предприятия, освен Полимери
Разследват Баневи за умишлен фалит на още две предприятия, освен "Полимери"
​Херцозите на Съсекс бяха посрещнати в Нова Зеландия с маорски ритуал
​Херцозите на Съсекс бяха посрещнати в Нова Зеландия с маорски ритуал