От следващата година всеки месец ще бъде отваряно "гише на пътника" на аерогара София. Иницативата се организира от Европейския потребителски център. Целта е хората да знаят правата си и как да решават проблеми при пътуване. Статистиката сочи, че 22% са имали проблем с полетите си за последните 12 месеца. Жалбите от българи, пътуващи със самолети, се нареждат на 15-о място сред 30 държави.
Най-честите оплаквания са за отлагане на полет, загубен или повреден багаж, както и изцяло отменен полет.
Игнат Асенов - директор на Европейски потребителски център България: В една голяма част от случаите ние намираме разрешение за пътниците, които се обръщат към нас. Ние търсим винаги доброволно решение. В 46% от случаите сме намерили доброволно разрешаване на случаите в полза на пътника, а в около 20% сме ги прехвърлили на друг орган, когато ние не можем доброволно да разрешим ние го изпращаме било то към държавен контролен орган или към извънсъдебен орган или към съда за решаване правата на пътниците.
В Европейския потребителски център до момента са получени 990 жалби. Една трета от тях са свързани с проблеми с въздушния транспорт, а още толкова с пазаруването онлайн. Основен проблем според българите е трудната комуникация с авиокомпаниите. При възникване на проблеми с полетите пътниците имат гарантирани права.
Игнат Асенов - директор на Европейски потребителски център България: Над 2 часа закъснение пътника има право на грижи. Какво означава това - да получи безплатно телефонно обаждане до своите близки, които го чакат, да получи храна, напитки, ако забавянето е по дълго тогава съответно хотел да нощува, безплатен транспорт до хотела.
От началото на следващата година започват да работят секторни помирителни комисии.
Константин Арабаджиев - КЗП: Европейският потребителски център е контактна точка, а Комисията за защита на потребителите ще администрира целия този процес. Надяваме се този механизъм за разрешаване на споровете да придобие все по-голяма популярност.
Днес на "Гишето на пътника" на Терминал 2 бяха раздадени брошури с правата на пътниците и други полезни съвети.