ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Изложението "Подкрепяме българското" в Перник

bnt avatar logo от Автор: Мина Пенкова Оператор: Камен Розов
A+ A-
Чете се за: 01:39 мин.
У нас

Български хранителни продукти от местни производители да се продават от големите търговски вериги в района, в който са произведени. Това е заложено в споразумение между веригите и Министерството на земеделието и храните, каза пред БНТ2...

Изложението Подкрепяме българското в Перник

Български хранителни продукти от местни производители да се продават от големите търговски вериги в района, в който са произведени. Това е заложено в споразумение между веригите и Министерството на земеделието и храните, каза пред БНТ2 заместник-министърът на земеделието и храните Свилен Костов. Текат и преговори с кметове в страната на пазарите в градовете да има специално място, на което да бъдат продавани качествени хранителни стоки директно от местните производители.

Стабилност и развитие на бизнеса за производство на хранителни продукти може да се гарантира не чрез субсидии, а чрез осигуряването на пазари, където производителите на качествени български храни да продават стоката си директно на хората. Това каза заместник-министърът на земеделието и храните Свилен Костов по време на изложението "Подкрепяме българското" в Перник. За да осигурят по-голям пазар на местните производители, от Министерството водят преговори с големите търговски вериги.

"Идеята е наистина във всички вериги да има щанд "Подкрепяме българското". А вече възможностите за съответните доставки ще зависят от регионалните особености, защото имаме производители, които могат да захранят цяла България, имаме такива, които само в рамките на своята област или дори община имат възможност да продават, но това не прави техните продукти по-малко вкусни", коментира Свилен Костов.

Към момента обаче търговските вериги единствено на доброволни начала могат да се съгласят да предлагат храни на производители от съответен район. За да заработи тази идея на практика, са необходими законодателни промени, които да бъдат съобразени и с изискванията на Европа.

"Ако кажем, че поне 30% от стоките в магазина трябва да са от късата верига на доставки - това означава 30 километра или 50 километра радиус, или ако този магазин е в Петрич или в Русе, съвсем спокойно там могат да участват гръцки или румънски стоки", отбеляза заместник-министърът.

Валери Миладинов е производител на ядки, пелети и пуканки. Продава в по-малките магазини в страната, защото големите търговски вериги имат непосилни за условия.

"Аз не работя с търговски вериги и това е проблем, защото условията на търговските вериги са такива, че много трудно може да се работи с тях. Няма производител, който да не желае да продава. Където и да е, дали големите вериги, дали по-малки", споделя той.

Свитият пазар у нас кара бизнесът с по-голям капацитет на производство да търси реализация основно зад граница. Над 80% от производството на фирма за шоколадови изделия в Перник отива за износ. Фирмата изнася шоколадови бонбони в близо 30 страни на 6 континента.

"По принцип изнасяме в Северна Америка - за Щатите, за Канада, в почти всички Европейски страни, за Япония, за Китай също така, Австралия, Нова Зеландия", уточнява Илияна Манолева от фирма за шоколадови изделия в Перник.

Въпреки че почвите и климатичните условия в Перник не са толкова благоприятни, от Областната дирекция "Земеделие" отчитат положително развитие на селското стопанство в района. В последните години са се увеличили площите, в които се отглеждат зеленчуци. И още една добра тенденция - към сектор "Земеделие" се ориентират все повече млади хора.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?