НОВИНИ

Пътища без винетки - ще се справят ли общините?

184 общини искат изваждане на пътища от обхвата на винетката. Готови ли са обаче да поддържат пътищата със собствени средства и ще се наложи ли увеличаване на местните данъци за автомобилите.

Александър Марков
от Александър Марков
20:31, 21.02.2020
5870
Чете се за: 01:29 мин.
У нас
Снимка:

Община Белица е една от петте общини в страната, които искат републикански път да стане общински. В случая: пътят от село Краище до Белица да е без винетка. Пари в бюджета имало.

Радослав Равански - кмет на Община Белица: И ние си поехме ангажимент, ако този път стане общински, ние да си го ремонтираме, поддържаме, каквото е всъщност условието.

В София АПИ и Общината преговарят за 151 км. пътища, за чиято поддръжка държавата иска 8 милиона, а София предлага да плати 500 000 лв. от тях, защото софийските коли, които се движат без винетка, са само малка част от всички преминаващи.

Зафир Зарков - заместник-председател на Транспортната комисия към СО: Бюджетът, който е за тази година, е в размер на 50 млн. лв. за поддръжка на пътищата на територията на СО. Именно затова и ние търсим справедлив и защитим и за бюджета на софиянци размер на това обезщетение към Пътната агенция.

И сега Столичната община поддържа Южната дъга на Околовръстния път срещу пари от АПИ.

Зафир Зарков - председател на Транспортната комисия към СО: Поддръжката за Южната дъга само за зимното поддържане е над 3 млн. лв. Средствата, които са отпуснати от АПИ като компенсиращо поддържане, са в размер на 200 000 лв.

Не е ясно доколко останалите над 180 общини в страната имат пари да поддържат пътищата си. Макар че имаха една година време да решат какво да правят.

Инж. Богдан Милчев - Институт за пътна безопасност: Общините загубиха много ценно време, защото повече от година се знаеше за въвеждането на тази толсистема и те трябваше да проведат тези обществени дебати и дискусии с населението, дали населението е склонно техните данъци, които общините събират, да бъдат дадени за поддръжка на пътищата, или предпочитат да платят винетка. Трябва да е ясно на цялото наше население, че няма безплатен обяд.

Целта на толсистемата и винетките е да събират повече приходи от тези, които рушат пътищата най-много - тировете и автобусите. Сега над 90% от парите от пътища са от леките автомобили и под 10% - от тежкотоварните.

450-те милиона лева годишни приходи, които държавата очаква от толсистемата, стигат за поддръжката на едва 50% от пътищата в България, които са общо 20 000 км.

През 2019 г. приходите от винетките бяха 392 млн. лв., 270 от които от леките автомобили и 122 - от тежките. Целта на толсистемата е да обърне тази пирамида, така че тежките камиони и автобуси да плащат повече.

Петя Аврамова - министър на регионалното развитие и благоустройството: На първи юни ние ще направим преглед на приходите и ще прецизираме и променяме пак в диалог, съвместно, тарифата и обхвата, ако е необходимо.

Засега нито една община у нас не е декларирала намерение да увеличи местния данък МПС.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Пуснаха под гаранция срещу 30 000 лв. директора на ТЕЦ Бобов дол
Пуснаха под гаранция срещу 30 000 лв. директора на ТЕЦ "Бобов дол"
Установено е ново замърсяване на реките Юговска и Чепеларска с цианиди
Установено е ново замърсяване на реките Юговска и Чепеларска с цианиди