Първият кандидат, когото СЕМ изслуша днес и общо четвъртият до момента, бе Иван Гарелов. Той представи своята биография в доказателство на свои качества защо се кандидатира за генерален директор. Бившият водещ на "Панорама" сподели, че има по-глобални виждания за развитието на телевизията, а основна му цел е БНТ да стане силна обществена медия и затова е оглавил концепцията си "БНТ - Рестарт"
Според Гарелов обществената телевизия трябва да влезе в пряка конкуренция с двете търговски телевизии и затова предлага преместване на "По света и у нас" в 19:00 часа.
Пред комисията на СЕМ той заяви, че е започнал професионалния си път като репортер в БНТ, след това е водещ на предаването "Панорама", има опит и от търговските телевизии, видял е как функционират, издал е три книги, а БНТ е един достоен завършек на неговия професионален път.
Основна цел на Иван Гарелов е БНТ да стане силна обществена медия като смята, че трябва да извади от анонимност българските зрители. Неговото виждане е, че обществената телевизия трябва да извади българските зрители от анонимността.
Цитирайки международно проучване, Гарелов заяви, че обществената телевизии в Европа възвръщат своите позиции и БНТ. Освен смяна на часа, Гарелов предложи още в новините да има и коментарни слотове.
Сред предложенията му са БНТ 1 да бъде основно с информационно-публицистична насоченост, БНТ 2 да е насочен към културата като се привлича най-трудна, по думите му аудитория - образованите хора, които имат конкретни търсения и очаквания.
Регионалните канали трябва да възстановят своите каналите. Според него БНТ Свят да бъде модерна витрина, която да представя на туристическите възможности на България, а БНТ HD да се развива като спортен и младежки канал.
По думите на Гарелов финансирането трябва да бъде на база процент от БВП, защото според него така БНТ ще бъде максимално независима.
;
Константин Каменаров каза, че неговата концепция е базирана на реални и постижими идеи при консервативно финансиране. Подчерта, че бюджетът, с който разполага в момента обществената телевизия, е крайно недостатъчен и даде пример, че преди 15 години той е бил в два пъти по-голям размер.
Според Каменаров новините и публицистиката са гръбнакът на обществената телевизия, който се е доказал във времето и "По света и у нас" се е превърнал в безспорен лидер в телевизионния пазар. Но за да не останат те "самотен остров", както се изрази той, в БНТ изключително важна е програмата, за да може БНТ да се превърне в една истинска алтернатива на комерсиалните телевизии.
Според него БНТ трябва да фокусира целия си технически и човешки ресурс, за да произвежда все по-качествен продукт.
По отношение на маркетинга според Каменаров трябва да се създаде звено, което да работи в посока на допълнително финансиране и привличане на допълнителни средства, като това може да стане чрез привличане на средства по европейски програми. Не изключи и възможността допълнителни средства да се привличат чрез работа по проекти заедно с големите корпорации като според него това по абсолютно никакъв начин няма да попречи на изпълнението на обществената мисия и функция на БНТ.
Смята, че се спекулира и с начина, по който се изчислява час програмата в момента, като бюджетът на БНТ се разделя на часовете. Според него от този бюджет трябва да се извадят разходите за работни заплати и техника например. По отношение на визията постави изключително голям акцент, защото според него визията е нещото, което продава продукта на телевизиите в наши дни.
По отношение на програмата според Каменаров трябва да има един основен, централен, политематичен канал и букет от други програми като БНТ1 трябва да остане този канал, а БНТ2 ще се фокусира върху култура и образование.
Според него трябва да се помени философията на вземане на решения при произвеждането на продукти в БНТ за това е необходимо да се създаде Библия със златни правила, които да важат за всички.
БНТ има нужда от програмна, финансова и технологична дисциплина каза още Константин Каменаров.
;
В концепцията си и последвалите въпроси Емил Кошлуков се обяви за по-голяма мултиплатформеност на телевизията, в това число използването на различни социални мрежи и платформи, както и за борба с комерсиализацията, която отговаря на моментните интереси на зрителите. Той заяви, че Националната телевизия е длъжна да отговаря на изискванията на цялото общество.
Емил Кошлуков заяви пред членовете на СЕМ, че през последните 12 години е работил в голяма част от големите телевизии в България, което му дава достатъчно голям опит, за да се справи с поста на генерален директор на БНТ. Той подчерта, че аудиторията трябва да подбира съдържанието и то на устройства, които тя пожелае - затова според него бъдещето на БНТ е обвързано с множество устройства и платформи.
По отношение на предизвикателствата, които стоят пред БНТ в момента, той посочи комерсиализацията на множество програми, социалните мрежи, които сами подбират съдържанието си, както и това, че всеки един човек може да генерира съдържание.
Той подчерта, че БНТ трябва да отговаря на изискванията и очакванията на цялото общество, а не на моментните търсения на аудиторията. Затова според него БНТ трябва да се обновява непрекъснато. Друг момент от концепцията на Кошлуков е, че трябва да има правила за кариерно израстване, за да знаят служителите на телевизията до какво ниво в йерархията може да достигне.
Специален фокус в концепцията му беше отделен на хората с увреждания и предоставяне на телевизионно съдържание, за да може то да достига максимално добре до тях, чрез субтитри за глухонеми, жестономичен превод и т.н.
Подчерта и важността да се прави авторско съдържание, предназначено за деца, а не да се излъчват готови продукции в ефира на телевизията. По отношение на дирекция „Мултимедия“ според Емил Кошлуков е необходимо да има редактори по съдържанието, а нюзрумът да бъде кросмедиен.
Според него е необходим и отдел за анализи, а що се отнася до обществения съвет, той трябва да работи в посока към стратегии за развитие на БНТ.
Според Кошлуков е необходимо също така да се изгради лоялност у зрителите към бранда „БНТ“. Според него аудиторията трябва да определи какви съдържания да се разпространяват в различните интернет платформи, защото във всяка една държава аудиторията използва различни платформи.
По отношение на програмите и каналите Кошлуков заяви, че не би направил радикални промени, преди да се запознае с екипите и начина, по който се реализират. За разлика от повечето останали кандидати, той не изрази намерение да промени концепцията на канала БНТ2, като подчерта, че има нужда от подобен регионален канал и даде няколко добри примера от програмата на канала като „Надиграй ме“.
Кошлуков спомена, че е необходима публична дискусия по отношение на финансирането.
Утре в ефира на БНТ2 ще се излъчи гласуването за нов генерален директор на Българската национална телевизия.