Абонирай ме за най-важните новини?
ДА НЕ

Ще се осъществи ли проектът "Балкан"?

В края на миналата седмица България получи разрешение от Европейската комисия да използва руски газ в своя проект за изграждане на хъб "Балкан". Какво обаче стои зад това разрешение, какви са опциите пред проекта и доколко той може да се осъщeстви - отговорите потърсиха Цветелина Катанска и оператора Христо Златков.

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
15:57, 03.08.2017
Чете се за: 02:30 мин.
У нас

България в момента не разполага с достатъчно пари, за да изпълни заложените от самата нея инвестиционни намерения за разширяване на газовата инфраструктура, категорични са експертите. В същото време обаче страната ни няма голям избор заради намеренията на Русия да спре транзита на синьо гориво през Украйна, което означава, че Бългаиря ще загуби милионите, които получава за пренос.

Проф. Атанас Тасев, икономист: Ако престанат доставките през Украйна, единственият ни шанс е втората тръба на Турски поток и количества, които могат да постъпят по празните вече транзитни тръби от Турция.
Христо Казанджиев, енергиен експерт: Кой ще надделее в геополитическата обстановка е въпрос, който трябва да се зададе на правителството, защото обявените според мен намерения досега са крайно смущаващи.

Един от спасителните варианти, който се лансира от правителството, е изграждането на газов хъб. Самият хъб представлява място, на което се изгражда платформа за електронно търгуване на газ. Преди това обаче трябва да имаме и инфраструктура, по която да се пренася газът. Такава засега липсва.

България разполага с две отделни мрежи за пренос на природен газ, на които има изградени девет компресорни станции за нагнетяване на горивото.

България използва почти изцяло вносен газ от Русия. Оттам страната си набавя 98 на сто от използваните у нас количества.

Използваното в страната синьо гориво възлиза на 3 млрд. кубични метра. Това е половината от общия капацитет на вътрешната мрежа, с който страната разполага. Отделно през България минават още 14 млрд. кубични метра транзит към Турция, Гърция и Македония.

Вероятността да бъдат открити нови по-големи находища на гориво в акваторията на Черно море се изчисляват на едва 25%, показва последния доклад на "Булгартрансгаз".

Заложените нови инвестиционни проекти, които трябва да бъдат изпълнени в България до 2026 г., възлизат на над 4 милиарда евро. От тази сума, "Булгартрансгаз" ще трябва да плати 3 милиарда и 800 милиона. Най-голямата инвестиция е изграждането на газовия хъб "Балкан". От "Булгартрансгаз" са сметнали, че той ще струва близо два милиарда и половина евро.

Според разчетите на държавата са необходими три стъпки за изграждането на хъба. Първо да бъдат изградени 844 километра тръби от Провадия до Оряхово. Второ да бъде модернизирана съществуващата мрежа за транзитен пренос от Провадия до село Рупча и трето да бъде модернизирана газопреносната мрежа от Компресорна станция Вълчи дол до Нови Искър.

И тук експертите не са на едно мнение.

Проф. Атанас Тасев, икономист: Между другото, ние нямаме други ходове, аз вече нееднократно съм казвал, че когато говорим за газовия хъб "Балкан", ние просто минимизираме загубите от спирането на транзита през България.
Христо Казанджиев, енергиен експерт: Шансовете са повече от скромни, не казвам, че не съществува възможност, но вероятността, това да се случи е твърде малка. Преди всичко поради липсата на необходимите предпоставки за наличие на газ, второто, което е липсват предпоставки за преминаване на различни потоци от различни източници през България, не само един. Проектът е мотивиран по-скоро политически, а не икономически.

Единственият възможен ход, който виждат експертите е да продадем част от собствената си инфраструктура в името на новия хъб.

Проф. Атанас Тасев, икономист: Отсега има апетити и към "Булгаргаз", което е индикация, че интерес към тази идея, че този пазар ще се състои се потвърждава именно от този първичен интерес.
БНТ: Досега не съм чувала за идеи "Булгартрансгаз" да се продаде или някаква част от него?
Проф. Атанас Тасев, икономист: Това не са идеи, ние ще бъдем принудени това да го направим рано или късно. Затова казвам, че това е един от възможните варианти, защото всеки, които започва да играе на този пазар, той желае да участва и в транспортирането и в съхранението на газа.

Преди обаче да говорим за хъба, два са ключовите проекти, които са по-спешни, според експертите. Първо да бъде изградена газовата връзка с Гърция и второ да участваме като акционери в газовия терминал в "Александруполис". На трето място е изграждането на газова тръба със Сърбия, което може да ни осигури път до западния пазар.

Христо Казанджиев, енергиен експерт: България все още няма една консолидирана енергийна стратегия, която да очертава развитието на техническата инфраструктура за пренос на енергия на територията на България.

Стъпка, на която се разчита от последните години е и използването на местен добив. Утежняващо обстоятелство е и спада на цените на горивата от последните години, което намалява печалбите на петролните компании и те отделят все по-малко за разработването на нови находища.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Русенска художничка подреди изложба заедно с 8-годишната си дъщеря
Русенска художничка подреди изложба заедно с 8-годишната си дъщеря
Осъдиха четирима на доживотен затвор за планиране на атентат във Великобритания
Осъдиха четирима на доживотен затвор за планиране на атентат във Великобритания