Учители и родители на деца от помощните училища в Пловдив и Пазарджик готвят протести. Причината - новият просветен закон ще сложи край на специализираните училища, а на тяхно място ще се появят центрове за личностно развитие и подкрепа. Според родители...
Учители и родители на деца от помощните училища в Пловдив и Пазарджик готвят протести. Причината - новият просветен закон ще сложи край на специализираните училища, а на тяхно място ще се появят центрове за личностно развитие и подкрепа. Според родители така децата с интелектуални затруднения ще останат "невидими" за образователната система.
В помощно училище "Иван Вазов" в Пазарджик се обучават 97 деца с множество увреждания и интелектуални затруднения. Според педагозите с новия просветен закон те ще бъдат дискриминирани.
"Правото на родителя ще бъде напълно ограничено, дори да кажа лишено за избор на подходяща образователна среда", убедена е Иванка Колева, главен учител в помощното училище в Пазарджик.
"Във всички нормални, развити държави тези деца са обгрижвани от държавата. Този закон ги захвърля на благоволението на общините, което е дискриминация", твърди Димитър Димитров, старши учител в същото училище.
Вече са събрани над 100 000 подписа срещу готвеното преобразуване в центрове. Педагози от масовите училища също подкрепят колегите си от помощните.
"Не бихме могли да се справим с деца с разстройства, защото не сме специалисти. Много малка част от нас имат специализация - дори дефектология", казва Дияна Иванчева, учител в масово училище.
"Не със специалисти, с двама-трима, с пет специалисти, не могат да ползват масовата форма на общообразователно училище", настоява Гергана Васева, родител на дете със специални нужди.
Засега разтревожените учители и родители протестират символично. Обмислят, обаче, и по-радикални действия.
"Евентуално национален протест пред Народното събрание с учители и родители от цялата страна, защото това са 48 училища в страната, които, не дай Боже, с лека ръка ще бъдат унищожени", предупреждава Кръстана Кълвачева.
Нито един от 600-те специалисти в помощните училища в страната не е търсен при изготвянето на проектозакона за образование, твърдят от училището в Пазарджик.