НОВИНИ

ЕП: Системата на ипотечните кредити в България е сложна и непрозрачна

Десислава Апостолова
от Десислава Апостолова
16:26, 10.11.2020
Чете се за: 02:25 мин.
Европа
системата ипотечните кредити българия сложна непрозрачна
Снимка:

Съществуващата в България система на ипотечните кредити се характеризира с правна сложност по време на етапа на договаряне, по време на етапа на събиране на дългове и накрая на етапа на изчерпване на националните средства за правна защита. Това се казва в доклада на Комисията по петициите на Европейския парламент след посещението на делегация на комисията в България, извършено между 24 и 26 февруари тази година.

Проблемите, с които се сблъскват вносителите на петиции в България, макар и да имат правно основание, изглежда се изострят от съществуващата система, която изглежда непрозрачна и много сложна, се казва в заключенията на евродепутатите.

По време на мисията си в страната ни евродепутатите са провели разговори с различни институции и организации, сред които министерството на правосъдието, на икономиката, БНБ, Комисията за защита на потребителите, асоциация Активни потребители, съюза на съдиите и ВСС, както и камарата на частните съдебни изпълнители и националния омбудсман.

Евродепутатите отбелязват добрата работа на омбудсмана Диана Ковачева по темата. В препоръките е включено нейно предложение за гарантирането на добра нормативна база, защитаваща длъжниците и имуществото им на първия етап от производството.

ЕП смята, че основните недостатъци на съществуващата правна рамка са:

1. липсваща гаранция за равни права в процедурите по събиране на дългове (ускорено събиране на дългове, ускорени търгове), които не гарантират напълно защитата на потребителите;

2. подвеждащо поведение на частни банки (например сключване на голям брой договори, прилагане на по-малко строги изисквания за платежоспособност, неинформиране на потребителите за потенциални рискове, подвеждащи клаузи в договорите);

3. недостатъчен надзор и недостатъчно санкциониране на частните съдебни изпълнители;

4. слаба система за защита на потребителите, труден достъп до безплатна правна помощ, особено за потребителите в най-неравностойно положение.

Членовете на делегацията препоръчват да се се създаде правна сигурност за банките и инвеститорите и същевременно да се гарантира защитата на потребителите (правната рамка следва да гарантира, че правата на двете страни са еднакво представени по време на процедурите). Те смятат, че трябва да се предостави по-голяма гъвкавост на Комисията за защита на потребителите и на други организации на потребителите да си сътрудничат с компетентните институции при преразглеждането на неравноправните договорни клаузи и да участват активно в процеса на банков надзор, за да се гарантира, че банките премахват подобни вредни практики.

ЕП смята, че трябва да се предоставят на Комисията за защита на потребителите повече финансови и човешки ресурси и да се улесни нейното функциониране на структурно равнище, за да може тя да изпълнява своите задължения и компетентности. Освен това Комисията за защита на потребителите трябва да има повече независимост: такава следва да бъде гарантирана, особено с оглед на настоящата ѝ зависимост от изпълнителната власт (по-специално Министерството на икономиката).

Според ЕП трябва да се осигури механизъм, който да предотвратява въвеждане на неравноправни клаузи в договорите от банките и другите доставчици на финансови услуги и да ги санкционира за въвеждането на такива клаузи и за нарушаване на правата на потребителите.

Българското Министерство на икономиката следва да обмисли въвеждането на единна такса за оценка на договорните клаузи на длъжника от съда към Министерството на правосъдието, независимо колко клаузи ще бъдат проверени, препоръчват евродепутатите.

Те смятат,че трябва да се предприемат необходимите институционални мерки, за да се гарантира ефективността на дисциплинарните процедури на Камарата на частните съдебни изпълнители и да се извърши оценка на въздействието относно ефективността и прилагането на измененията, въведени през декември 2019 г., и по-специално: системата за събиране на вземания, ако процедурите по принудително изпълнение са прекратени, когато длъжниците са възразили, и ако процедурата за електронно плащане функционира.

Друга препоръка на ЕП е да се направи допълнителна оценка на възможността за коригиране на положението чрез въвеждане на механизъм за опрощаване на задължения на добросъвестни длъжници след изтичането на определен период от време.

Българската народна банка следва да гарантира, че частните банки имат ясни правила относно кредитите, за да се гарантира, че потребителите са защитени в съответствие със законодателството на ЕС, се казва още в препоръките на ЕП.

Евродепутатите смятат, че трябва да се предостави на кредитополучателите и потребителите ясна информация за последиците от сключването на договор с банката в съответствие със съществуващата нормативна уредба; за тази цел служителите, работещи в банката, следва да получат необходимото обучение. Според тях вносителите на петициите да могат да търсят индивидуална защита от съдебната система.

ЕП препоръчва самите съдилища да извършват внимателна проверка, когато решават дали на жалбоподателите следва да бъде предоставена безплатна правна помощ в съответствие с правилата на Закона за правната помощ. Трябва да се преразгледа ролята на гарантите на дълга на друго лице като част от съдебното производство и да се осигури стабилна правна рамка, която да защитава имуществото на длъжниците от продажба до приключване на първоинстанционното съдебно производство.

Целия отчет на евродепутатите от Комисията по петиции на ЕП

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
БАН с позиция за отношенията между София и Скопие
БАН с позиция за отношенията между София и Скопие
След поредната взломна кражба: Зрелищен арест на двама обирджии в Бургас
След поредната взломна кражба: Зрелищен арест на двама обирджии в Бургас