НОВИНИ

"Кмете, запиши си": Кои са най-наболелите проблеми в област Русе

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
20:42, 28.09.2023
5746
Чете се за: 06:47 мин.
Русе
Слушай новината

В поредицата "Кмете, запиши си" днес ви запознаваме с наболелите проблеми в района на Русе. Според последното преброяване, населението на областта с осем общини е 193 483 души. Безработицата за миналия месец е по-висока от средната в страната - 5,5%. Средната работна заплата е 1601 лв. Естественият прираст е отрицателен - новородените са четири пъти по-малко, в сравнение с починалите - съответно 1057 и 4214 души.

Пет села в русенската община Две Могили са откъснати от света, защото нямат обществен транспорт. Хората са принудени да търсят частен превоз, което им излиза доста скъпо. Причината за липсата на автобуси е, че няма достатъчно пътници и фирмите превозвачи работят на загуба при високите цени на горивата. А в Русе от години чакат решение на проблемите, свързани с градския транспорт.

Вече шеста година продължават неволите на жителите на Кацелово, Каран Върбовка, Острица, Широково и Пепелина. Както и молбите им за помощ до кметовете, общината и общинския съвет, за да могат да пътуват поне до най-близкия град Две могили. В Кацелово живеят близо 700 души, повечето -възрастни хора.

Паска Тодорова – с. Кацелово: "Аз искам да разкажа за неволите на нашето село, за вдовици като мене на 80 г. да ни разплакват. Как може да се живее с два инфаркта, с диабет и да няма с какво да отидем да си купим."

На хората им се налага да пътуват близо 50 км до Русе, за да си купят лекарства, да посетят личния си лекар или специалист. Но за да стигнат до там, са принудени да търсят частни коли и да плащат за превоза.

Емине Азизова: "По принцип ходя да си вземам лекарствата. Туй 50-60, даже на някои шофьори им се вижда малко 50 лв. Ами аз съм на минимална пенсия, вдовица жена съм, как може да се живее тъй. И никой не обръща внимание."

В същото положението са и 350-те жители на с. Каран Върбовка.

Асен Йорданов: "Няма приятели, 50 лв. плащаш до Русе. Аз за ТЕЛК отидох 10 дена. 10 дена – 500лв. дадох. Аз съм ги спестил за дърва, дадох ги на шофьора."

Причината за липсата на автобусна линия е, че тя не е рентабилна за фирмата превозвач, особено с поскъпването на горивата.

Галина Милева – главен юрисконсулт в община Две Могили: "Има комисия, която е следила пътникопотока, и е установила, че няма такъв и по тази причина то не се изпълнява."

Жителите на петте села обаче отказват да продължават да живеят откъснати от света в 21 век.

Асен Йорданов: "Всички са с бастуни тука. Ние имаме нужда от автобус. До Две могили поне да има всеки ден."

От Община Две Могили признаха, че този проблем е поставян пред тях многократно и обещаха да търсят начин да го решат.

Галина Милева – главен юрисконсулт в община Две Могили: "Няма възможност правна, по която общината да субсидира такава линия. Въпреки всичко вероятно от следващата бюджетна година ще бъдат предвидени някакви средства за субсидиране на тази линия."

В Русенска област има и други села, в които липсва транспортна връзка до общинските центрове и до Русе. А в самия областен град придвижването с обществения транспорт е със стари автобуси, които се догонват по спирките, неудобни за гражданите разписания и маршрути, неработещи електронни табла. Решението на проблема се търси повече от две десетилетия от управляващите. Обновяването на амортизирания автобусен парк върви бавно, а последно предложената транспортна схема от години чака реализация.

Блага Владимирова: "11-та линия е много мизерна, няма климатик, прозорци не се отварят. Условията не са подходящи за возене на хора."

Севда Мехмед: "По 40, по 50 минути сме чакали. Графиците ли не си спазват, нямам представа какво се случва, но пропускат. Ето в този автобус детска количка дали може да влезе според вас? Ако няма инициатива някой от пътниците да помогне, майката стои и чака или се мъчи сама."

Още проблеми е очертало и изследването на Транспортния факултет на Русенския университет – спад на пътникопотока, конкуренция между превозвачите и недобро качество на услугата. Екипът е дал препоръките си за новата транспортна схема, вече изработена на хартия.

"Това, което в момента старата транспортна схема не предлага пряк път между периферните жилищни квартали. Едно от нещата, които са предвидени, е той да стане по-атрактивен", каза гл. ас. д-р инж. Павел Стоянов – преподавател в Русенския университет.

Новата схема предвижда градският транспорт да стане изцяло общински, без частни автобуси, и да бъде екологичен.

"Към края на годината 70% от транспорта ще бъде климатизиран и нископодов, т.е. ще бъде удобен за хора с увреждания, за майки с колички и малки деца. Част от инвестицията е от страна на общината, другата част е по европейски проект", каза Димитър Недев – зам.-кмет на Община Русе.

Русенци обаче са малко скептични, защото твърде дълго чакат промените. Последното обещание е новата транспортна схема да се въведе в края на годината, когато трябва да приключат и ремонтите на градските улици по водния цикъл.

Репортери: Венета Николова, Даниела Василева

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
21 състезатели ще представят България на Световна купа по кикбокс
21 състезатели ще представят България на Световна купа по кикбокс
В миналото и днес: Отношенията между Българската и Руската православна църква
В миналото и днес: Отношенията между Българската и Руската православна църква