НОВИНИ

Министър Комитова: Няма да спираме строежа на АМ „Хемус”

Няма банкови гаранции, парите за магистралата са застраховани в няколко компании

bnt avatar logo
от БНТ
14:00, 02.07.2021 (обновена)
Чете се за: 06:05 мин.
У нас
Слушай новината

От Министерството на регионалното развитие изнесоха подробности за строителството на автомагистрала "Хемус", изпълнител на което е дружеството "Автомагистрали" ЕАД. В брифинга участваха министър Виолета Комитова и заместниците ѝ, както и директорът на ДНСК арх. Влади Калинов.

Вижте и още в репортажа на Тихомир Игнатов.

В нашето министерство извършваме два вида строителство - АМ "Хемус" ще наречем за по-лесно ново строителство, имаме и строителство, в което се извършват ремонти на пътища. Много често двете теми се смесват, обясни министър Комитова.

Цялото изпълнение на АМ "Хемус" е възложено на "Автомагистрали", като дружеството е получило 1,38 млрд. лв. аванс за строителство. От тях 675 млн. са раздадени на фирми за доставка на материали и техника, каза министърът.

Забелязваме едно авансово раздаване на пари без изобщо да се изпълнява нещо, допълни Комитова.

Мен ме интересува едно единствено нещо - магистралата трябва да бъде построена, защото незавършеното строителство е най-скъпо, подчерта Комитова.

Досега аз не съм издала нито едно разпореждане за спиране, категоричен е регионалният министър.

Практически, имаме два пъти гарантиране на едни и същи плащания. В повечето случаи, те са от застрахователни дружества, а не от банкови институции, което законът позволява, обясни регионалният зам.-министър Тодор Анастасов.

Наистина е така. Няма банкови гаранции. Парите са застраховани в няколко застрахователни компании, потвърди Комитова.

Регионалният министър установи строеж без разрешения и авансово плащане при инспекция на обект по АМ "Хемус"

Тя обясни още, че инвестиционният процес касае всички видове строежи, включително магистралата. Устройствените планове за АМ "Хемус" са започнали през 2015 г. и са завършили през 2021 г. След това започва оформяне на магистралата с отчуждителни процедури, които също са дълги сложни и бавни. Тези срокове не могат да бъдат фиксирани колко време ще отнемат.

След това се изработва инвестиционен проект, който също се съгласува и най-накрая целият този процес трябва да завърши с един единствен документ - разрешение за строеж. С него започва строителство и най-накрая въвеждаме в експлоатация и приключваме с т.нар. Акт 16, обясни Комитова.

237 км е дълъг участъкът на АМ "Хемус" от Боаза до Шумен. Тя е разделена на 9 участъка. Първите три от тях имат разрешение за строеж и се изпълняват в момента. Те са в строеж. 51 км представлява трасето. Участъците 4, 5, 6 имат изготвени подробни устройствени планове - от 2015 до 2021 г. Те са влезли в сила през февруари и предстоят следващите стъпки - отчуждителни стъпки, проект за строителство и разрешение за строеж. Участъците 7, 8, 9 - за тях няма нищо направено дотук, поясни Комитова. Те са дълги общо 89 км, обясни Комитова.

1,9 млрд. лв. са отпуснати с постановление на МС за участъците 4, 5, 6, а 1,8 млрд. лв. са отпуснати с друго постановление за участъците 7, 8, 9, допълни тя.

Проектирането е започнало само от първите три участъка. Нищо не е пречело да се направи цялостен проект за цялата магистрала и тогава днес нямаше да си задаваме тези въпроси, обясни Иван Шишков, съветник на регионалния министър.

Целият проблем е, че не е започнало навреме цялото проектиране. В момента имаме проекти за 1/3 от магистралата, а за другата част - не. По този начин, по който в момента се върви, 2024 г. е една химера, допълни той.

Абсурдно е до 2024 г. да бъде завършена отсечката до Плевен и Ловеч, категорично заяви и зам.-министърът Тодор Анастасов.

Разчистват бетона, изсипан в гора край магистрала "Хемус"

Никой не може да каже кога се случи определянето на сроковете за изпълнение, обясни директорът на ДНСК арх. Влади Калинов.

Той каза, че досега е установено, че на места са засегнати горски терени.

Вместо да се извозват на специализирани депа земни маси, са посичани горите и са правени разтоварища на земни маси, включително и на инертни материали. В момента от ДНСК обработват всички сигнали по темата.

Направен е жалък опит за спестяване на пари от депониране на земни маси за сметка на екологията, заяви Калинов.

Назначена е проверка от РДНСК-Ловеч, допълни той. Ще накараме този, който е извършил това нарушение, да го отстрани, категоричен е Калинов.

"Автомагистрали" вече има ново ръководство

От днес дружеството "Автомагистрали" ЕАД вече е с ново ръководство, след вписването му в Търговския регистър. Изпълнителен директор е Валентин Вълков, а Десислава Христова и Иван Станчев са членове на съвета на директорите.

Ще се работи по един нов начин, надяваме се политиката и политическата среда да е различна след 11 юли. Това заявиха от новото ръководство на "Автомагистрали", които се включиха онлайн на брифинга.

Ще се работи изцяло прозрачно, законосъобразно и за изпълнение на всички започнати в срок, подчертаха от ръководството.

Снимки: БГНЕС

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Българският делегат Ивета Банкова за впечатленията си от Евро 2020
Българският делегат Ивета Банкова за впечатленията си от Евро 2020
КС: Машинното гласуване не е противоконституционно
КС: Машинното гласуване не е противоконституционно