НОВИНИ

Министърът на транспорта: Постоянно се извършват проверки на жп мрежата у нас

Светозар Костадинов
от Светозар Костадинов
15:21, 02.03.2023 (обновена)
Чете се за: 04:07 мин.
Регионални
започна изтеглянето цистерните амоняк дерайлиралия пирот влак
Снимка:
Слушай новината

Тежкият инцидент в Гърция поставя въпроса може да ли да се случи подобна трагедия и у нас. Проверки, както на подвижния състав, така и на инфраструктура се правят постоянно, обясни служебният министър на транспорта Христо Алексиев.

Според експерти жп трагедия като тази в Гърция е малко вероятно да се случи у нас, тъй като решенията за движението на влаковете се взимат от трима служители.

"При нас един човек не може да вземе самосиндикално решение да пусне цял подвижен състав срещу червен светофар. Това на практика е невъзможно. Тук, за да се случи нещо подобно дори при очевидна авария на уредбите за сигнализация се изписват тонове протоколи и се съгласува с много повече от 1 човек", каза инж. Мартин Янев, зам.-председател на клъстър "Зелен транспорт", експерт към Европейската железопътна агенция.

Постоянни проверки и минимализиране на човешкия фактор са превантивните мерки, които взима държавата, за да не се допусне жп катастрофа като тази в Гърция.

"Това, което искаме да направим, е да избягаме от субективния фактор. Т.е. от човешкия фактор затова и БДЖ са предприели мерки за закупуване на по-съвременни системи за контрол и наблюдение на локомотивите и на тези части на локомотивите, които създаваха тези предпоставки за запалвания", каза Христо Алексиев, служебен министър на транспорта.

Подвижният състав на държаните железници закупен след 2006 г. е пожароустойчив, но има и много вагони, които все още не покриват стандартите.

Един от най-тежките жп инциденти у нас се случва на 28 февруари 2008 година, когато при пожар във влака София - Кардам загинаха 9 души. Оттогава са взети мерки за спалните вагони.

"Те имат системи за пожароизвестяване, но не знам да има други, от които се използват масово в България, които да имат каквито и да са системи за пожароизвестяване или пожарогасене. Все още сме доста назад в това отношение. Няма обаче вагони, които да издържат на високите температури - до 1500 градуса, които са достигнати при сблъсъка на двете композиции в Гърция", каза Марио Нинов, главен експерт КТ "Подкрепа".

"При колизия с такава голяма сила, където в случая с такъв голям инерционен момент и маса се отделят няколко вида енергии. Едната е под формата на деформации, а другата е топлинна енергия. Тук не говорим за обикновен пожар или да е прехвърчала искра. Тук говорим за изключително сериозни сили и изключително високи температури", каза инж. Мартин Янев.

За разлика от Гърция, в България има Национален план за контрол, управление и сигнализация на жп системата.

"Има регламенти в България, които ние сме си приели. Трябва да има работеща система на локомотива и в инфраструктурата. Ако няма такава, скоростта не може да надвишава 130 км. В Гърция, както чухме влаковете пътническият се е движел със 160 км. и то при неработеща система", каза Марио Нинов.

За бъдещата модернизация в сектора разчитат и на нови 62 вагона с пари от Плана за възстановяване.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Валентина Харалампиева: В ЦСКА не гониш участие във финал, а победата в него
Валентина Харалампиева: В ЦСКА не гониш участие във финал, а победата в него
Турицов пропуска мача с Локо Пд, под въпрос за двубоя с ЦСКА 1948
Турицов пропуска мача с Локо Пд, под въпрос за двубоя с ЦСКА 1948