ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Може ли да стане Пирдоп новия Клондайк

Чете се за: 03:20 мин.
Икономика
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      Една от водещите компании не само у нас, но и в Европа, в преработката на мед и металургичното производство е "Аурубис България". В нея са заети 850 души. Индустрията е тежка, не само в буквален, но и в преносен смисъл, защото динамичните процеси заради кризата по-бавно повлияват на този бизнес.

      Как компанията преминава през кризата - това коментира за предаването Бизнес.БГ изпълнителният директор на компанията Тим Курт, който е и президент на Българо-германската търговска камара.

      Смятате ли, че в сегашната ситуация Пирдоп може да се превърне в новия Клондайк?

      Не мисля, че е Клондайк, знаете компанията е в града от 60 години и продължаваме да правим един много стабилен бизнес, както с местните мини в региона, така и с няколко международни. Просто правим добър бизнес и не говорим за някакъв бум, подобен на Клондайк.

      Как преминахте през кризата? Имахте ли загуби, наложи ли се да прекъснете бизнеса си с някои ваши партньори?

      Със сигурност и ние пострадахме. Но за щастие не сме намалили нито едно производство, не сме съкратили нито един човек, засега не сме засегнати пряко от заразата, нямаме разболял се служител. Започнахме още в самото начало да спазваме стриктно здравните мерки. Опазването на здравето на хората за нас е от изключителна важност, заради специфичната работа, която извършваме. Не се наложи и не планираме да кандидатстваме по някои от антикризисните мерки на правителството.

      Със сигурност сте регистрирали загуби, в крайна сметка в началото на годината цената на медта беше доста ниска, как се справихте?

      Така е, но цената на медта не се отразява пряко върху нашата продукция и бизнес. Първо ние обезпечаваме всички рискове, застраховаме всички стоки и продукти, които потребяваме и тези съответно, които произвеждаме, затова влиянието е по-малко. Цената на медта обаче повлия много на нашите доставчици на суровини, те доста се колебаят в търгуването, особено на пазара на скрап, затова сега сме доволни, че цената се отпуши малко. Бизнесът се раздвижи отново. Но все пак да се върна на въпроса ви - не може да потвърдим, че точно заради кризата сме претърпели загуби.

      Какво е най-важното, когато си в средата на кризата?

      Най-важно е не какво правите в средата на кризата, а в началото, да реагирате бързо. Ние създадохме кризисен екип, който наблюдаваше процесите всеки ден, 7 дни в седмицата, кои мерки работят и кои не. Компанията ни работи в една доста дългосрочна и инертна индустрия, плановете, които правим не се променят бързо, не променяш провизиите и резервите си от тази за другата седмица, само защото е настъпила криза. Това не означава, че не обръщаме внимание на ковид кризата, но не правим краткосрочни промени. Няма причина да реагираме бързо. Наблюдаваме и следим. Инвестициите например, които сме планирали до 2022 г. също няма да се съкращават.

      Колко трудно е да направите прогноза какво предстои до края на годината?

      Винаги е трудно да прогнозираш, става и още по-трудно сега. Не знаеш дали след два дни кризата ще свърши, сигурни ли сме, че втора вълна ще дойде? А ще настъпи ли друга криза подобна на тази с COVID-19? И все пак планираш, прогнозираш, как иначе да работиш?

      Въпросът е как го правите, кое ви спасява от негативното влияние, дългосрочността ли е в основата?

      Със сигурност преразглеждаме веригите на доставки и партньорите ни в момента. Суровините ни в голяма степен идват от Южна Америка, така че сега оглеждаме къде може да намерим повече местни решения.

      За да скъсите доставките?

      Точно така, заради дистанцията. Поддържаме контакт с мините около нас, в региона, в България, те ни подкрепят и осигуряват 25% от доставките ни.

      Очаквате ли този дял от 25% да се увеличи?

      Не бихме могли да го увеличим, защото партньорите ни също планират бизнеса си и имат определен капацитет. Но за даден период от време биха могли да вдигнат обема доставки, да речем в ситуация, в която корабът с доставки, който чакаме от чужда страна, се бави. Тогава разчитаме много на мините около нас, българските и регионалните. Фокусът ни е върху тях сега. Например наблюдаваме много по-внимателно сега, за разлика от преди кризата, движението на корабите - кога точно са натоварени, кога пътува даден кораб, къде се намира,преди не следяхме така детайлно нещата.

      Няма ли да ви излезе по-скъпо, ако направите доставките по-къси?

      Не бих казал. Има много други фактори, които влияят на цената. Ако обаче глобалната икономика е спаднала, да, със сигурност и корабните доставки са поскъпнали. Тогава да, това влияе, все пак сме част от глобалната търговия.

      Цената на медта, казват, е барометър за развитието на глобалната икономика, по-високата цена означава ли раздвижване на икономиката?

      Добър въпрос. Доктор Мед, както е известен на пазара, той или тя, ни дава индикация колко стабилно се развива един бизнес, тъй като медта има много приложения и се използва в редица бизнеси. Сегашната по-висока цена е знак, че най-малкото има надежда, че много инфраструктурни проекти, като автомобилния бранш например, се възстановяват.

      Но още е рано да се каже дали е стабилна тенденция?

      Със сигурност през февруари щях да ви отговоря по друг начин, всеки един в минната индустрия сега е много внимателен какво да точно да каже. Процесите са бързи и се сменят дори за ден.

      Зелената вълна, предприета в Европа, телекомуникациите, 5G мрежата, зелената енергия, всичко това ще ви помогне ли?

      Да, надяваме се. Медта ще се използва все повече, ще има все повече приложения. Рециклирането също е огромна тема в момента. Ние самите подписахме инвестиционен проект да изградим фотоволтаичен парк, чрез които да произвеждаме ток за нашите нужди. Казвам го, защото проектът е свързан именно с използването на повече мед.

      Ако ваш приятел прави бизнес, сега точно в тази ситуация, какъв съвет бихте му дали?

      Много зависи, да добър въпрос, но много зависи от сектора и бизнеса. Да знаеш кое работи и кое не. И най-вече да знаеш как да опазиш висококвалифицираните си служители, защото без тях нищо не можеш да направиш. И трябва да се опиташ да стоиш на няколко крака, на един означава, че си доста уязвим.

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?