ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Първан Симеонов за предмета "Добродетели и религии": Ново проучване показва колебание

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 04:37 мин.
У нас
против религията училище
Слушай новината
00:00
00:00

34,2% одобряват да се изучава религия християнство като задължително избираем предмет в училищата - срещу 46,5%, които не одобряват. Останалите не могат да преценят. 15,7% одобряват да се изучава религия ислям като задължително избираем предмет в училищата, но 70,1% не одобряват. Останалите не могат да преценят. 41,2% одобряват да се изучава общ предмет за добродетелите в различните религии, а 43,4% не одобряват. Останалите не могат да преценят.

Това сочи ново проучване на общественото мнение, публикувано в личния профил във Фейсбук на социолога Първан Симеонов.

"Защо тук, в личния профил, а не на страницата на Мяра? Защото продължавам да смятам, че едва когато има конкретизация на плана, той подлежи на сериозна социологическа верификация. Докато този момент дойде, всичко ще е бъде лабораторно, експериментално и дискусионно", отбелязва Симеонов.

На 807 души между 3 и 13 април е зададен въпросът: "Обсъжда се в училищата, вместо досегашното свободно избираемо изучаване на религия, да се въведе задължително избираемо изучаване на религия от най-ранна ученическа възраст. В тази задължителна програма ще може да се избира изучаване на религия или алтернативно етика, философия и история на религиите. Независимо дали сте вярващ/а и коя е Вашата религия, моля за всяко едно от следните да ми кажете дали одобрявате, или не одобрявате Вие лично?

  • Да се изучава религия християнство като задължително избираем предмет в училищата.
  • Да се изучава религия ислям като задължително избираем предмет в училищата.
  • Да се изучава общ предмет за добродетелите в различните религии.

Симеонов припомня друг скорошен сондаж по темата, проведен от 14 до 18 март сред 801 пълнолетни български граждани.

"Въпросът беше: "Обсъжда се въвеждане на задължителна програма за изучаване на религия в училищата, в рамките на която може да се избира изучаване на религия или алтернативно етика, философия и история на религиите. Моля да ми кажете Вие лично по-скоро сте съгласен, или по-скоро не сте съгласен, с въвеждането на подобен предмет в училище?". Резултатите бяха: 63,4% - "по-скоро съгласен", 33% - "по-скоро несъгласен", 3,6% - "не знам/без отговор". При филтриране на отговорите само сред родители на ученици (базата е малка: 207 души), се получава: 56,2% - "по-скоро съгласен", 40,1% - "по-скоро несъгласен" и 3,7% "не знам/без отговор".

"И така. На пръв поглед може да ви си стори, че данните сега съдържат по-скоро главно отрицание. Но аз бих ги интерпретирал като колебание, объркване, може би. Промяната спрямо времето месец по-рано показва, че дебатът е сработил, повлиял е. Ако тогава сме имали обществени инстинкти, базови нагласи, сега вече като че ли започва да личи мнение, а не просто настройка. Скоро наистина ще се формира обществено мнение и е същностно важно накъде ще тръгне дискусията. Всеки изследовател ще ви каже, че за обществения климат у нас такива разпределения "30 на 40" или "40 на 40" са вече добър атестат - на фона на традиционния скептицизъм и отрицание към всякакви властови идеи у нас. Отрицание е отчетливо само при идеята за изучаване на ислям. Тя допада повече - закономерно - на самите мюсюлмани. Те, впрочем, нямат против и изучаването на християнството. Онова, което обаче условно можем да назовем с обобщението българи - т.е. не етнически турци или други етноси, например - е видимо против възможността за изучаване на ислям", коментира социологът.

Обобщението му е, че въвеждането на предмет "Добродетели и религии" в училище не среща обществена съпротива, каквато при други управленски идеи в годините често се открива.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?