ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Представиха заключението за причините за тежката жп катастрофа в Гърция, при която загинаха 57 души

bnt avatar logo от БНТ , Източник: БТА
A+ A-
Чете се за: 04:55 мин.
По света
представиха заключението причините тежката катастрофа гърция загинаха души
Снимка: БТА
Слушай новината
00:00
00:00

Гръцката Национална служба за разследване на въздушни и железопътни инциденти и за безопасност на транспорта представи заключенията си за причините, довели до железопътната катастрофа в прохода Темпи на 28 февруари 2023 г., при която загинаха 57 души, съобщават гръцките медии.

В нощта на 28 февруари край град Лариса челно се сблъскаха два влака, пътнически и товарен. Освен загиналите, голяма част от които бяха студенти, в катастрофата бяха тежко ранени 81 души, 99 получиха по-леки наранявания.

На пресконференция за представянето на заключенията председателят на службата за разследване Христос Пападимитриу, цитиран от телевизия Скай, започна изложението си с думите, че "трябва да бъде поискано голямо извинение от семействата на жертвите".

Той заяви, че сред причините, допринесли решително за трагедията, са първо недостатъчните инвестиции в железниците, и второ - меморандумите (с кредиторите по време на финансовата криза 2011 - 2018 г.), които са лишили железопътната инфраструктурна компания ОСЕ от персонал, важен за безопасността. На пресконференцията беше съобщено, че средно в ЕС на километър железопътни линии се падат по двама служители, докато в Гърция едва 0,5.

Костас Капетанидис, ръководител на групата за разследване, каза, че скоростта на двата влака по време на сблъсъка е била в допустимите граници. Пътническият влак се е движел със 150 км/ч, а товарният - с 90 км/ч.

В деня на катастрофата е имало много повреди и закъснения на влакове, а ръководителят на движението на гара Лариса е бил изправен пред огромна комуникация, която е трябвало да проведе, се казва в заключенията, които посочват и проблеми в работната среда на гарата в Лариса, които не са позволявали едновременната комуникация и проследяване на движението на композициите.

Вместо да използва автоматичната система за определяне на курса на пътническия влак, ръководителят на движението е избрал да управлява стрелките на гарата ръчно, поради което е забравил да смени посоката на стрелка 118 и е поставил двата влака един срещу друг на един и същи коловоз, констатира разследването.

Според комисията необяснимо е защо машинистът на влака не е спрял, когато е установил, че стрелката е в диагонална позиция.

Що се отнася до въпросителните около избухналия след сблъсъка пожар, в заключенията се казва, че огънят е бил причина за смъртта на между 5 и 7 от жертвите. "От съществуващите данни е невъзможно да се определи какво точно е предизвикало (огненото кълбо при сблъсъка), но симулациите показват вероятното наличие на неизвестно до момента гориво", се казва в заключенията.

За неизвестното гориво Барт Аку, ръководител на отдела за безопасност на Европейската железопътна агенция и член на комисията за разследване на причините за катастрофата, каза, че следствените действия на мястото на сблъсъка не са проведени правилно и затова не може да с уточни какво е било то. "Това, което можем да кажем, е, че това, което официално е превозвал влакът, не може да предизвика това огнено кълбо", каза Аку.

Астериос Александру, ръководител на екипа за железопътни инциденти, посочи, че разследването е показало липса на координация в издирвателно-спасителните дейности, а всяка служба е действала по собствени разпореждания. Той спомена и това, че не е извършено правилно картиране на мястото на катастрофата, поради което са изгубени ключови данни за установяването на причините ѝ.

В деня от годишнината от катастрофата двата основни синдиката в Гърция обявиха обща стачка, която се очаква да парализира сухопътния, морския и въздушния транспорт в страната, както и много други икономически сектори.

Във всички големи градове на Гърция са насрочени демонстрации с искане за справедливост за жертвите на катастрофата, а само в Атина за охрана на публичните прояви и за опазване на реда са мобилизирани около 6000 полицаи.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?