НОВИНИ

Разделителните колчета на пътя: Без жертви след поставянето им в Кресненското дефиле

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ , Репортер: Аксения Ангелова
21:26, 15.09.2024
Чете се за: 04:17 мин.
У нас
Слушай новината

Две години след монтирането на разделителни колчета в Кресненското дефиле тежки пътни инциденти със загинали няма. Според шофьори - поставянето на гъвкави ограничители е успешна мярка, но според тях други опасни отсечки с висока концентрация на ПТП в страната все още не са обезопасени. Ще бъдат ли поставени колчета и на други опасни пътища?

В началото шофьорите бяха скептични към идеята за поставянето на ограничителни колчета в Кресненското дефиле. Имаше и вандалски прояви, рязане на колчета, преминаване на автомобилите през тях. Налагаше се няколко пъти да бъдат подменяни с нови. Но тази мярка спря рисковото изпреварване в дефилето, което преди се случваше непрекъснато и водеше до тежки катастрофи. Това обаче провокира друг въпрос – ще бъдат ли монтирани разделителни колчета и на други опасни отсечки в страната, където има спешна нужда?

Горанчо Георгиевски с ужас си спомня за тежката катастрофа в Кресненското дефиле, на която случайно станал свидетел преди 2 години.

„Пред мене видях как човекът беше смазан вътре и жена му до него въобще се неосвести. Качихме ги в линейка, заминаха изтрепани. Това беше преди колчетата“, спомня си Горанчо Георгиевски, международен шофьор.

След монтирането на разделителни колчета, преминаването през дефилето вече е спокойно, а загинали на пътя няма. Тази мярка струваше на държавния бюджет само около 60 000 лева.

„Няма жертви, това е най-важното за мен, поне като шофьор. Преди през лятото постоянно имаше инциденти. Може би всеки ден“, отбеляза Андрей.

„Колчетата или така наречените сепаратори са една от най-ефективните части за ограничаване на пътнотранспортни произшествия в такива местности, където има завои, където има места за моментно скоростно изпреварване и съответно по-голям интензитет за челни удари и за ПТП“, заяви Георги Бързаков, пътен експерт.

Такъв е и участъкът от Монтана до село Винище, наричан неслучайно „път убиец“. Изпреварването е забранено, а ограничението е 60 км/ч. Въпреки това, шофирането в насрещното е често срещано явление, а загиналите в катастрофи през последните години са десетки. Хората се надяват и там проблемът да бъде решен с разделителни колчета.

„Виж как се намали на Кресна, и тука може да се сложи, не могат да тръгнат да изпреварват, карат, който е пред теб караш с него, не можеш да влезеш в другото платно“, подчерта Димитър, международен шофьор.

„Незнайно защо винаги в нашата държава нещата започват отзад напред. Трябва да стане много тежко ПТП, за да почнат чак тогава да се вземат мерки за това как тоя път вече да се обезопаси“, недоумява Георги Бързаков, пътен експерт.

От Агенция Пътна инфраструктура обясниха за БНТ, че в тази отсечка не е предвидено монтиране на гъвкави ограничители. Това може да се случи след „непрекъснати анализи и доказана необходимост“. Колчета обаче ще бъдат поставени на няколко места в област Варна, на два участъка от първокласния път Кърджали – Маказа, и на два участъка на второкласния път Шумен – Карнобат. Отсечките са избрани поради високата концентрация на челни удари вследствие на неправилно изпреварване.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Левски продължава с головото шоу и нанесе първа загуба на ЦСКА 1948 в Първа лига
Левски продължава с головото шоу и нанесе първа загуба на ЦСКА 1948 в Първа лига
Четвърта победа за българските националки на Шахматната Олимпиада
Четвърта победа за българските националки на Шахматната Олимпиада