Учени: Хормонът на стреса активира раковите клетки

учени хормонът стреса активира раковите клетки
Снимка: Архив/БГНЕС
от БНТ
14:57, 03.12.2020
Здраве

Учени откриха, че норепинефринът – хормон, който се отделя при стресови ситуации, реактивира раковите клетки. Това може да предизвика опасен рецидив при онкологични заболявания, пише в публикувания в списание „Science Translational Medicine“ материал.

Повторната поява на тумори е една от основните причини за смърт на пациенти с рак. Известно е, че често рецидивът се появява, когато спящите туморни клетки, които са се разпространили в ранните стадии на рак, но са били потиснати, станат отново активни. Досега учените не знаеха какво предизвиква раковите клетки да се събудят отново.

Учени от САЩ, Германия и Русия, под ръководството на Микела Перего от института Вистар във Филаделфия предполагат, че имунните клетки – неутрофили, както и определени хормони като норепинефрин и кортизол, способстват за повторната поява на тумори години след като ракът е бил излекуван с помощта на химиотерапия или хирургическа интервенция.

Лабораторните опити потвърждават, че хормонът на стреса норепинефрин реактивира спящите клетки на рака на белите дробове и яйчниците при мишките.

Нивото на норепинефрин се повишава рязко при стресови състояния, шок, травми, безпокойство, страх и нервно напрежение. Дори при рязко издигане от стола само за минута съдържанието на хормона в човешката кръвна плазма се увеличава няколко пъти.

Учените установили, че при стрес, предизвикан от обездвижване, при мишките нивата на норепинефрин се повишават, което кара неутрофилите да отделят възпалителните протеини S100A8/A9 и миелопероксидаза. Това води до натрупване на окислени липиди.

Веднъж освободени от неутрофилите липиди активират растежния фактор на фибробластите в раковите клетки, което „събужда“ туморните клетки и те започват да образуват нови тумори.

Изследвани проби от 80 пациенти, чийто белодробен тумор е бил отстранен хирургически, показали, че тези с по-високи концентрации на S100A8/A9 са по-склонни да развият рак в рамките на 33 месеца след операцията. Колкото по-високо е било нивото на S100A8/A9 в кръвта на пациентите, толкова по-бързо е настъпил рецидивът.

Авторите предполагат, че използването на одобрени лекарства, известни като бета-блокери, насочени към хормоните на стреса, ще помогне да се предотврати повторното появяване на тумори. Опитите показали, че при мишки, получили експериментален бета-блокер, раковите клетки остават неактивни.

18 души с COVID-19 в дома за стари хора "Ален Мак" край Варна