Служители на градския транспорт изпълниха заканата си и блокираха автобуси и тролеи. Причината - неразбирателство между два от синдикатите в сектора и неподписване на новия Колективен трудов договор в бранша. За близо 4 часа беше спряно движението по 30 линии. Кметът на София Васил Терзиев покани недоволните на среща. Разбраха се да продължат дискусията в понеделник, а той увери, че повече няма да се стига до блокади на автобуси.
Протестът на федерацията на транспортните синдикати към КНСБ започна малко преди 5.00 часа. Шофьорите блокираха гараж "Земляне" и изненадаха неприятно хората, чакащи по спирките.
"Може би ще закъснея малко за работа, но нямам вариант".
"Сега разбрах днес. В 7.00 ч. трябва да съм на работа.
- Имате ли алтернатива?
Такси сега ще си хващам".
От синдиката се бяха заканили да не пускат автобусите до 14.00 ч. Причината за блокадата е изтеклият Колективен трудов договор, който трябва да се поднови, но заради липсата на диалог между отделните синдикални организации процесът се бави.
"Много е удобно някой да хвърля върху синдикатите вината и да обяснява, че някой се е карал с друг синдикат. Има ясна процедура, която е спазена има представен Колективен трудов договор и работодателят не иска да тръгва на преговори с него, къде е работодателят", коментира вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов.
Страстите се успокоиха и блокадата падна минути преди 8.00 часа, след като кметът на града покани всички страни на среща в общината.
"Срещата ще продължи в понеделник в 10.00 с представители на КНСБ и КТ "Подкрепа", за да започнем разговора за постигане на Колективен трудов договор. За нас това е стратегически приоритет - да се развива градския транспорт, което значи условията на труд, заплащането и всички недъзи, които са се натрупали", обясни Васил Терзиев.
"Колегите могат да бъдат спокойни. Трудовите им доходи са гарантирани, така че силно се надявам в рамките на следващата година да постигнем това споразумение", каза директорът на "Столичен автотранспорт" Стилян Манолов.
В началото на тази година възнагражденията на работещите в градския транспорт бяха увеличени с 15%, а от 1 ноември заработи и бонусната система, отделно Столичната община отпусна 21 милиона лева за финансиране на транспортните дружества, а тази седмица Министерството на финансите преведе още 70 милиона лева за компенсиране на картите за безплатно пътуване.