Човешка грешка може да е причина за катастрофата на южнокорейския Боинг 777 в Сан Франциско. В САЩ експерти проучват черните кутии на самолета. Вече се знае, че секунди преди удара пилотът е опитал да прекрати кацането и да вдигне машината за нов заход. Пострадаха над 180 души и загинаха две момичета от Китай. Те са може би първите жертви при катастрофа на Боинг 777, смятан за един от най-надеждните пътнически самолети в света.
Засега е ясно едно - нищо не предвещава трагедията, станала при отлична видимост и хубаво време. За екипажа и авиодиспечерите приземяването на полета от Сеул изглежда рутинна задача.
"В записите от разговорите в кабината и в контролната кула не бяха отчетени сигнали за бедствие, искания за помощ, нито проблеми" - обясни Дебра Хърсман, Национално управление по транспортна безопасност на САЩ.
Данните от черните кутии обаче показват, че самолетът е доближил пистата с доста по-ниска от зададената за приземяване скорост.
"Трябва да засечем с данните от радара и от контролната кула, за да установим точната скорост. Но вече знаем, че тя е била значително под 250 км/ч." - каза още Хърсман.
Седем секунди преди удара един от пилотите иска да се увеличи скоростта. Четири секунди преди удара се задейства аварийният сигнал за предстоящ сблъсък. Екипажът се опитва да ускори и да избегне кацането, но вече е късно.
"Член на екипажа приканва да се направи втори заход и това става секунда и половина преди удара" - разказа експертът от Национално управление по транспортна безопасност на САЩ.
От южнокорейската авиокомпания увериха, че пилотите са опитни, с хиляди летателни часове. Оказа се обаче, че този, който е приземявал, още се е обучавал да кара този модел Боинг. Засега няма данни за технически повреди. Проучва се дали едно от загиналите момичета, намерени на пистата, не е премазано от автомобил на спасителните екипи.