Трасето е с дължина от 63 километра
Откриха официално напълно завършената магистрала "Европа". Тя е с дължина от 63 км и свързва граничния пункт Калотина със Северната тангента на София.
Трасето е част от основната трансевропейска транспортна мрежа, която започва от Лондон, минава през Будапеща и Белград, стига до българската столица и през Истанбул продължава към Калкута. Така на практика страната ни става част от най-краткия път от Западна Европа към Близкия и Средния Изток.
Без рязане на лента, но с ентусиазъм завършената магистрала "Европа" беше открита днес. Трасето е част от европейския коридор номер 10. Започва от границата със Сърбия при "Калотина" и се влива в Северната тангента на София, откъдето автомобилният поток се разпределя към "Тракия" и 'Хемус".
"Показахме, че буквално за 8 месеца това правителство направи нещо, което беше пропиляно за четири години. Днес наистина тази свързаност, която е между Ориента и Западна Европа, вече е факт. И името на магистралата е изключително показателно в тая посока - защото това е връзката между Турция, Изток и Запад, с това буквално стигаме до всяка точка по Европа по магистрала", каза Иван Иванов - министър на регионалното развитие и благоустройство.
Шофьорите посрещнаха новината с облекчение.
"Ще се облекчи трафикът, защото тирове и всичко няма да минават през населените места, директно от тангентата ще ходят към Сърбия. Това смятам само, че е плюс".
"Би било нормално да облекчи, нали за това са създадени да облекчават трафика".
Премиерът Росен Желязков припомни трудностите, през които е минал строежът на съоръжението - от 2018 година досега.
"В третия кабинет на премиера Борисов, помните бяхме заедно с всички колеги, когато откривахме магистралата до Ниш. Тогава бяхме уверени, че в много кратко време до една-две години ще завършим българския участък, 4 - 5 години безвремие, но благодарение на коалиционната мъдрост, партньорството с министър Иван Иванов, БСП, ИТН, съумяваме да довършим това, което беше забавено толкова години", коментира Росен Желязков.
Лидерът на ГЕРБ също участва в откриването. Борисов подчерта, че по проект трасето е минавало през трудни терени и населени места, наложило се е и изместване на международната влакова линия.
"Ние си знаем тогава как беше. Това трябваше да е готово преди 3 години. Резултатът е 50% по-скъпо и 3 години по-късно, така че българският гражданин си е платил за безвремието. Вятърът на промяната ни струва 50% и тук индексацията е най-малка - "Хемус" е двойно. Ще се опитаме да поправим, но то си има цена. Вече цените за строителство са други, преди 4 години беше едно, сега е друго", каза Бойко Борисов.
Бившият регионален министър и депутат от ПП-ДБ Андрей Цеков опонира в социалните мрежи като написа, че целият лот между Калотина и Драгоман от магистралата е изграден между 2021 и 2023 година и отворен за движение и въведен в експлоатация по времето на кабинета "Денков". А строителството на участъка между Сливница и Околовръстния път се е изпълнявало с ускорени темпове.
Управляващите обявиха, че се работи активно и по останалите ключови инфраструктурни проекти в страната, като се очаква до края на месеца да бъдат пуснати в експлоатация нови 16 км от АМ "Хемус" - между пътните възли Боаза и Дерманци.
"Това е смисълът да има редовни правителства, защото дълги служебни и кратки редовни създават усещането, че процесите се случват хаотично, а ние имаме нужда от предвидимост и изпълняемост на всички обекти", коментира Росен Желязков.
По новата магистрала също ще бъде засичана средна скорост, след като бъдат поставени нужните толкамери.
Кметът на Елин Пелин за забраната за празнуване на Хелоуин: Нашата цел е да стимулираме българското
След като дете пострада при падане край Седемте Рилски езера - за какво трябва да внимават туристите
След бедствието в Елените: Продължават проверките на деретата по Черноморието
Кметът на Елин Пелин за забраната за празнуване на Хелоуин: Нашата цел е да стимулираме българското
След проливните дъждове: Ноември ще бъде по-топъл от обичайното и с по-малко валежи