Икономическата криза, която удари Гърция, засегна не само най-важните социални сфери, но и буквално постави под въпрос съществуването на много културни институци в страната. В суровиите финансови реалности Гръцката национална опера се опитва да оцелее и да покаже, че въпреки кризата има начин да се прави изкуство.
Някога Гърция беше държавата на Балканите, която си позволяваше да кани светони оперни и балетни звезди, чиито гастроли са свързани с баснословни хонорари. Днес гърците трябва да са далеч по-скромни в разходите си за оперни спектакли. За това как едно скъпо изкуство като операта оцелява в тежките гръцки усовия?
Гръцката национална опера в Атина открива сезона с премиера на "Пепеляшка" от Росини. Самият театър точно като бедното момиче от операта се бори с оскъдицата, а трупата се надява отново да си върне публиката отпреди кризата. Артистичният директор Мирон Михайлидис е сигурен, че за театъра отново ще дойдат добри времена.
"Доброто винаги побеждава. Така става в операта "Пепеляшка", така ще стане и за националната опера", казва с увереност Мирон Михайлидис - артистичен директор на Гръцката национална опера.
Преди три години Операта в Атина имала дълг от 17 милиона евро, а постановките й били на загуба. Михайлидис обаче обръща тенденция. С по-добра организация и нови договори с доставчиците на материали и кредиторите на театъра, той намалява задълженията до 4 милиона и 700 хиляди евро. И днес е горд да се похвали, че новите постановки дори са станали повече, въпреки орязаната държавна издръжка.
Михайлидис вярва, че по-добрата организация на работа в театъра ще доведе и до повече приходи. Докато това обаче стане, трябва да се заложи и на малко изобретателност. Затова артистите започнали да дават представления на необичайни места, като спирката на метрото на площад Синтагма или пристанището в Пирея. Според Михайлидис това не само привлича по-млада публика, но разнообразява живота на гърците, притиснати от суровите икономически реалности.
"Така реално Гръцката опера присъства в обществото по време на кризата. Тези нови спектакли на неочаквани места се опитват да внесат в живота на хората нещо красиво и благородно" - твърди Михайлидис.
Прави се и още една стъпка - стадионът от Олимпийските игри през 2004 ще се превърне в нов дом за Гръцката национална опера. Така местата за публиката ще се увеличат двойно, а сцената ще е много по-подходяща за международни суперпродукции. До завършването на сградата през 2015, финансирането ще бъде поето от държавата. Според координаторите на проекта изграждането на новата сграда е особено важно точно във времето на криза, защото разкрива нови работни места и стимулира местната икономика.
Кризата с боклука: Пореден уикенд доброволци почистват различни райони в София