100 години след златния медал на Балканското изложение в Лондон във Враца отново се произвежда файтон по оригиналните чертежи на прочутата в миналото коларница на Мито Орозов. Ретро возилото, чиято изработка бе финансирана с дарения, ще се превърне в една от атракциите на града.
100 години след златния медал на Балканското изложение в Лондон във Враца отново се произвежда файтон по оригиналните чертежи на прочутата в миналото коларница на Мито Орозов. Ретро возилото, чиято изработка бе финансирана с дарения, ще се превърне в една от атракциите на града.
В начало на 20 век Враца е била столицата на българските файтони с гумени колела. До наши дни са запазени само няколко образци, които не са в движение и са експонати в единствения у нас музей на файтоните. За да отбележат 150-та годишнина от рождението на фабриканта Мито Орозов последните двама майстори от коларското училище изработван един от най-луксозните модели.
Репортер: "Всичко ръчна работа ли е?"
Анко Анков - майстор: "Всичко е ръчно, няма нищо машинно. Опитахме машинни работи, но не стават. Има и ковашка работа, и дърводелска, и монтажна, и бояджийска, и тапицерска, и така е свързано. Така го е измислил дедо Мито."
15 хиляди лева струва изработката на оригинален файтон, който вози меко като луксозен автомобил, гарантират майсторите. Те са вече над 80-годишни и се тревожат, че няма на кого да предадат този старинен занаят.