Европейската практика във финансирането на обществените медии е изключително разнообразна. С най-голям годишен бюджет разполага германската АRD - над 6 милиарда евро. С най-малко средства работят колегите ни в Македония - около 15 милиона евро на година. Европейският съюз за радио и телевизия - ЕВU следи внимателно промените в бюджетите и финансирането и всяка година изготвя подробен доклад.
Европейската практика във финансирането на обществените медии е изключително разнообразна. С най-голям годишен бюджет разполага германската АRD - над 6 милиарда евро. С най-малко средства работят колегите ни в Македония - около 15 милиона евро на година. Европейският съюз за радио и телевизия - ЕВU следи внимателно промените в бюджетите и финансирането и всяка година изготвя подробен доклад.
Последните данни на ЕВУ са за 2008-а, проучването за 2009-а все още не е завършено. Тенденцията обаче е ясна - публичните средства не достигат и голямата част от обществените телевизии не могат да оцелеят без реклама.
Изключение правят само три държави. Във Великобритания ВВС няма реклами и се издържа от лицензионни такси и малка държавна субсидия - все публични средства. Бюджетът се допълва с продажба на програми. Обществената телевизия на Ватикана е 100 процента държавно субсидирана, във Финландия също няма реклама в обществената телевизия.
Горе-долу така е и в другите скандинавски страни - Швеция, Дания и Норвегия. Бюджетите на обществените телевизии са от 350 до близо 500 милиона евро годишно. Тези пари се събират от данъкоплатците под формата на лицензионни такси. Рекламите са разрешени, но покриват под 1 процент от разходите на обществените телевизии. Там, където бюджетът е много по-малък, като Исландия, 30 на сто от издръжката на медията е от реклами.
Големите държави със силна икономика като Германия и Франция допускат сравнително малко реклама в обществената телевизия. Но в Испания и Италия, които също са богати, не е така. Там обществените телевизии покриват с публични средства само 40 - 50 процента от бюджета си, другото е реклама.
По-малките телевизионни пазари, сравними с България, допускат разнообразни форми на финансиране на обществените телевизии. Публичните средства за тях идват и от лицензионни такси, и от държавния бюджет. Навсякъде има и реклама, като в Ираландия тя 46 процента от бюджета, а в Австрия - 26 процента.
В Централна и Източна Европа Полша има най-много приходи от реклама в обществената телевизия - над 60 на сто от бюджета. В Чехия и Унгария обществените телевизии се издържат предимно с публични средства, но независимо от това рекламата е разрешена. В Румъния има и държавна субсидия, и лицензионни такси, и реклама.
И на Балканите има реклама в обществените телевзии, като публичните средства покриват от 50 до 70 на сто от бюджетите им. В съседна Гърция правителството подпомага обществената телевизия, като й дава ексклузивни права да снима и излъчва големи национални събития.