Виждали сте и преди - нямаме вкус и сме абсолютни досадници. Но трябва да ни дадете шанс, защото сме просто жертви на обстоятелствата. Никак не ни е било лесно, но ние си падаме по неприятностите. Ще изравним резултата, все пак сме оцелели след червените и две световни войни!
Виждали сте и преди - нямаме вкус и сме абсолютни досадници. Но трябва да ни дадете шанс, защото сме просто жертви на обстоятелствата. Никак не ни е било лесно, но ние си падаме по неприятностите. Ще изравним резултата, все пак сме оцелели след червените и две световни войни!
Станете и потанцувайте на нашия източноевропейски фънк!
Къде европейският Изток успява да изравни резултата на европейския Запад? От време на време на футболен мач и почти винаги на Евровизия.
Конкурсът за популярна песен дава на изтормозения източноевропеец успокояващото усещане, че може да накара германци, французи и британци да се поклащат в ритъма на балкански турбофолк и съветски частушки.
Нашият гид в този лабиринт от политика, комплекси и музикални амбиции е Александър Митев - журналист на свободна практика, който следи Евровизия още преди България да започне да изпраща свои песни на конкурса.
Александър Митев, журналист:
- За повечето хора тук музиката не е от значение. От значение е това коя държава колко приятели има. Тя (Евровизия) е като официално изследване за настроенията политическите в цяла Европа, за връзките между държавите.
На Евровизия има вечни интереси, но няма вечни неприятели. Държави, които допреди десетина години са водили кървави войни, истерично си преливат гласове.
Босненската песен:
Да загърбим миналото!
Трябва да го направим бързо!
Други - като Армения и Азербайджан, които са на ръба на конфликта, организират участието си като военна операция. Пълководците им са красиви жени с мощни гласове, които отчаяно се стремят да се класират по-добре от политическия си противник. Логично букмейкърите ги сочат за фаворити тази година.
Александър Митев, журналист:
- Очевидно в Азербайджан Евровизия е голяма индустрия, в която се наливат доста пари. В конкурса Евровизия там тази година нямаше нито един азербайджански композитор,. Организацията на Азербайджан е толкова сериозна, че за хореограф извикаха хореографът на Бионсе и Бритни Спиърс. Видеоклипът пък бе заснет от един британски филмов режисьор.
В този музикален шахмат българският "ангел" на Евровизия беше като пешка срещу офицери.
Александър Митев, журналист:
- Трябва да имаме предвид, че България е страна, която няма приятели в този конкурс. И може би времето ще покаже, че успехът на Елица и Стунджи, ако го съпоставим с едно световно първенство по футбол, е не по-малък от онова четвърто място в САЩ 1994 година.
На мен винаги ми е бил много интересен стремежът на българските изпълнители да участват с песен на английски. Аз си го обяснявам с някакъв вкоренен стремеж на българина да се хареса на Запада.
И тази промяна на английски в последния момент лично на мен не ми харесва, но се радвам, че същината на песента остана на български и че повечето ни славянски приятели и балкански съседи за тях това послание "Ангел си ти" е много ясно и аз се надявам, че ще го разберат.
За съжаление на полуфинала българската песен не получи обяснение в любов и отпадна. Сега, поне за да ни е интересно като зрители, се надяваме на неочаквана развръзка. Последният случай, когато политиката не успя да победи, е когато финландската металгрупа Лорди спечели Евровизия. Тогава, точно като след избори, всички обясниха успеха им с наказателен вот. Другият начин да се победят геостратегиите на Евровизия е чрез манипулации.
Александър Митев, журналист:
- Миналата година също имаше скандал: беларуските медии обявиха, че е имало изборен туризъм от страна на Азербайджан и десетки автобуси са влезли в страната. Също така са били давани пари на беларуски студенти да гласуват за Азербайджан.
Политическите игрички на Евровизия вероятно могат да се прекратят само ако Европарламентът приеме закон за конкурса и инкриминира изборния туризъм и добросъседското гласуване. Но на европейския Запад сякаш му е много по-забавно да наблюдава източната геополитика по ноти и да потропва в неравноделните й ритми.