И балет “Арабеск” се присъедини към протестите срещу театралната реформа, подготвяна от министреството на културата. Трупата изпрати протестно писмо до министър Вежди Рашидов срещу готвеното му сливане с Държавния музикален театър.
Предстоящата реформа предвижда да се слеят и преобразуват десетки театрални и оперни структури в страната. Гилдиите се оплакват, че не са били своевременно уведомени за готвените рокади.
Балет, превърнал се в синоним на красота, феерия и модерно изкуство. “Арабеск” - запазената марка на българското балетно изкуство, градена и утвърждавана по цял свят близо половин век.
Наесен вече може и да не е така. Трупата трябва да се влее в музикалния театър, а името на балета официално да изчезне. Ако се приемат готвените промени от културното министерство, новата структура ще се казва Софийски музикален балетен център.
Боряна Сечанова, дир. на балет “Арабеск”:
– Tрупата категорично се противопоставя на това решение да бъде влята слята. Tова са абсолютно различни жанра не можеш да смесиш музикален и оперетен театър с трупа за съвременен танц. Какво ще правим авангардна оперета ли?
Страховете на трупата тръгват от там да не загуби идентичността си, минават през застрашената творческа независимост и стигат до съкращенията, които ги чакат, заради новия бюджет. Единственият плюс за “Арабеск” е, че вече ще има своя сцена.
Репортер:
– Бюджетите отделни ли ще бъдат или едно за цялото звено –
Митко Тодоров, зам.-министър на културата:
– Когато има една партида, където се нарича балет Арабеск и една партида, където се нарича държавен музикален театър едва ли може да се смесват тези неща и едва ли е необходимо това да става след като може да бъде и отделно.
След като опроверга опасенията на “Арабеск” за бъдещи съкращения в трупата, зам.-министър Тодоров обясни как реформата цели по-доброто администриране на структурите, за да се избегнат дублиращи позиции. Щяло да има техническо сливане, но творческата независимост ще бъде запазена.
Така театър “Сълза и смях” трябва да се обедини с Народния театър. Варна ще има Театрално-музикален продуцентски център – вместо опера и драматичен театър по отделно. Смолянският театър ще се влее в Пловдивския, а Русе пък остава без филхармония.
Навсякъде тези промени се посрещат с недоверие или открити протести.
От културното министерство обясниха, че нямат разчет колко средства ще спестят с реформата.