Напрежението в театралната гилдия заради готвената реформа продължава. Днес екипът на "Сълза и смях" протестира срещу проекта на Министерството на културата да се слее с Народния театър и да се превърне в негова приемаща сцена.
Напрежението в театралната гилдия заради готвената реформа продължава. Днес екипът на "Сълза и смях" протестира срещу проекта на Министерството на културата да се слее с Народния театър и да се превърне в негова приемаща сцена.
Директорът Венцеслав Кисьов се оплака пред медиите, че е научил за готвената промяна от вестниците и изрази недоумението си какво налага да се преформатира точно "Сълза и смях" - един театър, доказал своята финансова устойчивост във времето на прехода.
Седем пъти "защо" - така Венцеслав Кисьов започна тази пресконференция. Защо не се отчитат отличните финансови показатели? След като 98-ма от театъра бяха уволнени 173 души, той намери сили да заработи като открита сцена - продуциращ център.
Сега има 72% възвращаемост, получава най-ниска дотация от държавата за един билет, втори е по приходи след Народния, който обаче разполага с 3 сцени. Защо, ако се прави художествен анализ, именно представление на Сълзата е избрано да представи България на фестивала в Авиньон тази година?
Венцеслав Кисьов - директор на театър "Сълза и смях":
- Затова въпросът ми е във време на криза може ли да се посегне на финансово най-издържалата изпита на времето единица? Възможно ли е? Трябва ли да се получи това? Ние нямаме кмет, който да застане зад нас и да каже, че ще гладува. Нямаме кметски отдел, който да каже - ще ви дадем 200 000, действайте.
Имаме общо 37 души личен състав, така че и внушителни протести не можем да организираме, нито пък гладна стачка като в Пловдив, заяви директорът. Ако се слеем с Народния, ще лишим десетки актьори от възможността да получават хонорари тук, а държавата ще губи половин милион годишно, които сега внасяме като собствени приходи.
Васил Михайлов:
- Никой не може да си позволява, какъвто и да е той, да прави реформа в тая държава, независимо къде, без законова основа. Иначе това е чисто брадварство и къса плът. Вежди, създай един закон, че тогава режи.
Въвеждаме правила и всеки трябва да получи име и статут според действащия закон за защита на културата, обясни зам.-министър Тодоров, докато се подготви закон за сценичните изкуства.
По думите му Сълза и смях не е работил според определения си статут и сега не е ясно каква сцена е, въпреки че директорът му твърди обратното. Кисьов не бил дошъл на нито една от срещите на театралните директори от началото на годината.
Вежди Рашидов - министър на културата:
- Нормално е човек, който е притеснен за качеството на продукцията си и това, което прави... Кои викат - тези, които са притеснени.
Петя: Те са отличници, защо да са притеснени? Сълза и смях е съвсем добре като показатели.
Вежди: Сълза и смях, какво става в Сълза и смях?
Петя: Ами слива се.
От театъра протестират, не са съгласни.
Вежди: Всеки в България има правото да прави каквото си иска и аз протестирам, че Наоми Кембъл не ми е секретарка, ама какво да правим?
Как ще се развие театралният спор предстои да узнаем.