От понеделник БДЖ спира 50 пътнически влака. Започва поетапното освобождаване на близо 2000 служители. Драстичните мерки се налагат заради орязаната субсидия за БДЖ с близо 40 милиона лева тази година.
Все още няма официално потвърждение кои влакове спират. Ще се реши окончателно буквално в дните преди понеделник. От БДЖ обясняват, че ще спрат нерентабилни композиции, които превозват малък брой пътници. Неяснотата около съкращенията обаче ще изненада неприятно доста пътуващи.
Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите - КНСБ: "Проблемът ще дойде в понеделник изненадата, защото най-малко хората трябва да знаят поне една седмица по-рано - така и така, тези влакове се спират. Ще отиде човек в понеделник на гарата, няма да може да се качи на влак, защото го няма, за този човек ще има някакви последствия. Той дали е на работа, той има дежурство".
След орязването на първите 50, през февруари ще бъдат спрени още 100 влака. Логично - ще бъдат освободени и служители в железницата, които вече няма да са необходими.
Искра Иванова, КТ "Подкрепа": "Ние имаме подписан колективен трудов договор. Всяко едно нарушение на този КТД води към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. Тоест имаме решение за подготовка на протестни и стачни действия".
От БДЖ уверяват, че ще бъдат спирани влакове, които превозват малък брой пътници, така че да няма социално напрежение. В Перник и Септември обаче хората вече събират подписки против решението на Холдинга.
Именно част от влаковете по линията Перник - София ще бъдат съкратени през февруари. Пътниците приеха новината със смесени чувства.
Пред спиране е и теснолинейката между Септември и Добринище. Ако това се случи, редица населени места в Родопите и Пирин ще бъдат напълно изолирани. Теснолинейката се движи три пъти в денонощието, което и сега не е достатъчно.
Теодосий Банков: "Много хора са свикнали с теснолинейката. По-удобна е, макар и малко по-бавна от автобусите".
Ана Тодорова: "Ученици, студенти пътуват. Нагоре-надолу, особено в неделя".
Иван Василев: "Ние сме тръгнали да разрушаваме много неща. Едно от тях е железницата".
Теснолинейката Септември - Добринище се движи вече почти 100 години и е последната в България.