Проблеми с кредитирането, пазарната реализация и тежките регулации. Това са основните предизвикателства пред работещия бизнес у нас. Голяма част от малките и средни предприятия не усещат подкрепата на държавата.
Николай Минков прави опит да разбере доколко е възможно проблемите на бизнеса да станат по-малко. Защо бизнеса се задъхва и какви са причините?
За да потърсим отговорите, отидохме в Стара Загора - един от живите индустриални региони на страната. Срещнахме се с една дама. От това, което тя сподели пред нашата камера, можем да кажем, че регулацията, нефункнциониращо електронно правителство, програмите за преквалификация на кадри, кредитирането, остарялото трудово законодателство и слабата държавна подкрепа за реклама на бизнеса са основните проблеми, които среща индустрия.
Бизнесът недоволен от държавата
Мария Жекова, нейният съпруг, дъщеря и син заедно управляват едно от най-мощните предприятия в сферата на химическата промишленост у нас. От малък цех, само за 20 години, тя успява да изгради съвременен комплекс, с трисменен режим на работа, за производство на полимерно фолио и опаковки. Не скрива, че кредитирането е било един от основните и проблеми.
Мария Жекова: Банковите лихви са изключително високи за бизнеса в България. Това ни прави неконкурентни, излизайки на пазарите в Германия, Холандия, Белгия, Дания.
Според Жекова тромавият регулаторен режим у нас спъва опитите на бизнеса да се разраства.
Мария Жекова: С инвестиционната дейност имаме проблеми най-вече с вземането на разрешителни, лицензии и това много ни затруднява.
Липсата на електронно правителство пък създава допълнителни бюрократични пречки.
Мария Жекова: На година сигурно вадя по 10 кадастрални карти за имотите, за които фирмата притежава - било да ги прeдставим пред банка, било да ги представим някъде другаде пред институция да доказваме собствеността на фирмата.
Жекова директно обвинява държавата, че не подкрепя бизнеса при рекламирането му в чужбина.
Мария Жекова: За да изнасяме и да имаме пазари, ние трябва да присъстваме на големите панаирни изложения в Европа. Там не усещаме помощ от Министерството на икономиката за участие в тези търговски изложения.
Според Жекова Кодексът на труда се нуждае от основен ремонт, тъй като не предлага гъвкаво работно време. Голям проблем е и лошата подготовка на кадри от фирмите, ангажирани по програмите за заетост.
Мария Жекова: Най-големият проблем е, че обучителните фирми нямат създадени бази с технологично оборудване и нямат квалифицирани специалисти, които да обучават нашите работници и служители. Сключвали сме няколко пъти договори с такива фирми и изключително съм недоволна от това, в което се обучават нашите работници.
Въпреки трудностите 80% от продукцията на предприятието се реализира зад граница.
Въпрос: Има ли държавата отговор на поставените проблеми?
Потърсих отговори от ресорния вицепремиер за еврофондовете и икономическата политика Томислав Дончев,, отбеляза репортерърт на БНТ Ники Минков.
Според него всяко ново правителство идва с идеята за намаляване на админисдтративната тежест и се влиза в един порочен цикъл. Около 2 г.се прави анализ, а през останалите 2 г. се опитва да приложи мерки за намаляването й, след което мандатът свършва и със следващото правителство нещата започват отначало. Той бе категоричен, че настоящият кабинет няма да влезе в тази схема. Според него намаляването на регулациите е тясно свързано с въвеждането на електронното управление, което също има нужда от преосмисляне.
Томислав Дончев- зам. министър-председател по европейските фондове и икономическата политика: Ако ние просто електронизираме съществуващите процеси, каквито са сега в момента, от електронното правителство няма да има кой знае каква полза. Това ще ограничи само подаването на документи на хартия. Няма по-добър повод от въвежднето на електронното правителство и електорното управление процесите да бъдат преосмислени. Тези, които са излишно дълги, да станат по-къси. Тези, които са изобщо излишни - да паднат. Там, където фирмата или гражданинът е пощальон между администрациите - да не изпълнява тези функции. И аз се надявам в рамките на следващите 2 или 3 години да имаме стартирани основния пакет услуги.
Въпрос: Ники, вицпремиерът има ли работещ вариант за по-доброто рекламиране на бизнеса в чужбина?
Ники Минков: Според него най-важното е всички ангажирани с тази задача институции да работят с бизнеса, а не всяка отделно за себе си.
Томислав Дончев- зам. министър-председател по европейските фондове и икономическата политика: Имаме и сега в оперативна програма "Конкурентоспособност" и в мерките за МСП през следващия програмен период подкрепа за участие на български фирми и на производители в международни изложения, което е добре, но не е достатъчно. Защото усилията на държавата не може да се ограничава само да се закупи щанд и да се представи продукцията на една фирма. Освен представянето, какво още е необходимо, за да се стъпи на съответния пазар. Това е липсващото звено в момента и аз мисля, че усилията на всички - и на Агенцията по инвестиции, и на МИЕ, и на Агенцията за МСП трябва да бъдат насочени в тази посока.
Въпрос: От обекта освен икономически, изплуваха и проблеми с остарялото трудово законодателство и неадекватните програми за квалификация. Намери ли отговори на тези въпроси?
Ники Минков: Осъвременяването на Кодекса на труда ще бъде сложен процес, който включва освен социалното министерство, но и синдикати и работодатели. На този етап проблемът остава отворен. Колкото до квалификацията на кадрите, Министерството на труда е готово да работи в тясно сътрудничество с бизнеса. В каква посока ще разберем от Елка Димитрова- директор на Дирекция "Политика на пазара на труда".
Елка Димитрова - директор на Дирекция "Политика на пазара на труда" в Министерството на труда и социалната политика: 1 млн. лв. сме заделили за обучението на 900 души по заявка на работодателите. Те трябва да заявят своето желание, след което се организира обучение на тези лица и работодателите дори посочват фирмата, която ще ги обучава, съответно те могат да контролират качеството на обучението, но след това са задължени да наемат тези лица, които са обучени и да ги задържат на работа поне 6 месеца.
Ще продължим да търсим и други интересни истории за развитието и проблемите на българския бизнес.