НОВИНИ

5-те варианта за АМ "Струма" през Кресненското дефиле

Първите проекти за преодоляване на Кресненското дефиле са от 1973 година, когато се е предиждало изграждането на къс тунел. С постепенното строителство на АМ "Струма" от 2007 г. са създадени 5 проекта за дефилето, но само някои от тях са реално изпълними поради финансови, екологични и времеви причини.

Александър Марков
от Александър Марков Елена Чимева
20:22, 11.08.2017
Чете се за: 02:59 мин.
У нас
Снимка:

Първият вариант е да има две платна в Кресненското дефиле. Едното е трябвало да бъде изнесено над река Струма с инфраструктурно съоръжение тип мост. Този план, обаче, нарушава прекалено много екологичната обстановка в района, а и при строителството целият път ще трябва да бъде затворен за движение за твърде дълъг период от време - 3-4 години. Затова проектът е отхвърлен.

Вторият вариант е да се изгради път на две нива - платно върху платно, в самото дефиле, като се използва съществуващото трасе. Този вариант също е отхвърлен през август 2016 г. поради екологични съображения.

Третият проект бе да се изгради един от най-дългите тунели в Европа - 15-18 км., в дефилето. През февруари миналата година, обаче, държавата отхвърли този вариант по три причини. Кресненското дефиле е активен сеизмичен район, има разломна мрежа под него и уранови залежи, които няма къде да се складират. Има и газ радон, който е без мирис. Цената на подобно съоръжение би била над 3 млрд. лв.

След отказа от тези проекти, започна търсенето на нови варианти.

Четвъртият проект предвижда изграждането на АМ с две платна източно от Кресна. Това би струвало 1,8 млрд. лв. Проблемът, обаче, е, че второто платно би навлязло твърде много в защитена зона "Натура" и резерватите, което от екологична гледна точка не е допустимо.

Петият, последен, и най-реалистичен вариант, е да се запази сега съществуващия път в дефилето, който да е в посока Гърция, и да се построи нов в посока София - източно от Кресна. Едно платно източно от Кресна няма да засегне екообитанията. Цената на този проект е между 730 млн. Повече за петия проект, коментира Светослав Глосов.

Светослав Глосов, член на УС на АПИ - Този проект, оценката му е около 1 млрд. лв. Той е и най-икономичният, и най-технически изгоден. Той предвижда 6 пътни връзки между двете трасета, също така, и интелигентно управление на движението. Участъците, в които има по-остри завои и там, където е по-тесен пътят, те да бъдат разширени, там, където е възможно, завоите да бъдат изправени, така че да се подобри качеството на пътя.
Владимир Грозданов, член на журито, избрало проекта за Кресненското дефиле- Според ОВОС-ът, който излезе наскоро, специалистите са казали, че ако е изнесено само едното платно горе, ще бъдат засегнати 10 пъти по-малко територии по Натура 2000.

- Ако са две платна?

- Засягат се 10 пъти повече и когато е едното платно, ще има ефект върху природата, но той ще е незначителен. Ако се изнесат и двете платна, ефектът ще е значителен.

Еколозите са твърдо против всички проекти, които засягат природни местообитания, а местното население иска магистралата с две платна да мине източно от Кресна, като сегашният път остане алтернативен. Причината - след въвеждането на тол системата, този път би останал извън обхвата й. Те твърдят още, че премахването на трафика от дефилето ще съсипе местния бизнес - търговия на местни продукти, ресторанти и други.

;

Хората от Кресна са категорични, че трябва да се намери най-рационалния вариант за новата отсечка на магистрала Струма в участъка от Кресненското дефиле. Те се надяват проблема с тежкия трафик, който сега минава през града, да бъде решен. Ето и мнението на хората:

- Може би е разделено мнението - от една страна, понеже магистралата така е в тежест донякъде като натоварен трафик, но пък, от друга страна, много хора от Кресна си изкарват поминъка благодарение на магистралата. Сега, когато тази магистрала в един момент изчезне, ще се окаже, че много хора реално ще останат без работа

- Това е много добре за хората от заведенията, понеже ще си имат работа. Едната посока, едната - оттам, обаче ще бъде трудно за експлоатация. Защото примерно, не дай си Боже, стане там катастрофа и тука - и стават фаулове големи. Би било правилно магистралата си е магистрала, шосето си е шосе.

Заради тежкия трафик жителите трудно пресичат пешеходната пътека, която свързва двете части от града.

- Тук е много натоварено движенито, деца минават оттука, по-добре да е извън града.

- Цялата магистрала?

- Да.

- Мен ми се струва, че по-важно е един човешки живот, отколкото някакви си змии и костенурки. И те са под закрила, но пък един човешки живот създава и поколения.

За катастрофите в Кресненското дефиле казват, че се случват много често, защото непрекъснато виждали линейки да минават през населеното място, тръгнали да спасяват човешки живот. От филиала за Спешна помощ в Кресна казаха, че инцидентите в пролома стават все повече не само заради тежкия трафик за Гърция и обратно, но и заради трудния пътен участък с много заводи.

-По колко пъти излизате с линейките заради катастрофи?

- Ами много често, в месеца 5-6 катастрофи има. И по-леки, но за съжаление има и тежки с човешки жертви.

Пътният участък през Кресненското дефиле е един от най-кървавите в страната, а доказателство за това са десетките паметни плочи на загинали при катастрофи.

От 150-километровата АМ "Струма", която е част от Трансевропейски коридор и осигурява най-късия път до Егейско море, остава да се построи само лот 3 от Благоевград до Сандански. В момента се строи участъка от Кресна до Сандански, предстои строителство на участъка от Благоевград до Крупник, а за най-проблемната отсечка - в дефилето, още се търси решение. Срокът за начало на строителството е най-късно средата на 2019 г., за да не върнем почти 2 млрд. лв. европари.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
В Пловдив вече ще събират сметта през деня
В Пловдив вече ще събират сметта през деня
Общинските училища в Пловдив въвеждат дигиталните класни стаи
Общинските училища в Пловдив въвеждат дигиталните класни стаи