Децата от ромската махала в Гърмен вече повече от 10 дни не ходят на училище.
Стоян Стругов, директор на СОУ "Кирил и Методий", с. Гърмен: Много често взимаме крайните мерки, като спираме социалните помощи. Над 180 писма сме издали на социално подпомагане Благоевград за спиране на семейните.Учителите се сбъскват с липсата на елементарни навици у тези деца. Казват,че трябва да ги учат дори на това къде се изхвърля чашата от млякото и салфетката от закуската.
Стоян Стругов, директор на СОУ "Кирил и Методий", с. Гърмен: Разликата между "Кремиковци" и мястото, на което идват тук, е забележима и тази адаптация е водеща в тяхното формиране като личности.Учителите и другите ученици от Гърмен са превърнали стените на коридорите в учебник по история в опит да помогнат на ромите по-лесно да научат основни неща.
Стоян Стругов, директор на СОУ "Кирил и Методий", с. Гърмен: Ниско мотивирани са наистина тези деца да учат. Но ние работим за една друга гледна точка - социализацията, адаптацията в по-добрата среда.Налагането на най-тежкото наказание, преместване в друго училище е невъзможно, тъй като няма къде да ги приемат. Директорът признава, че дори да може да се наложи - това наказание няма да даде резултат защото семейната среда на ромските деца не е добра.
Стоян Стругов, директор на СОУ "Кирил и Методий", с. Гърмен: Първо започва от ниската социална среда, където родителите мислят за децата само като социален продукт, за социални дейности и помощи.Директорът е убеден, че училище като това в Гърмен трябва да се финансира и за дейности, които да позволяват назначаването на възпитатели и учители, които да работят целодневно с ромските деца, за да се постигнат резултати.