Още едно признание за България на фестивала в Кан. Младата режисьорка Доротея Друмева спечели първа награда на "Синефондасион" с дипломния си филм. Българката учи в Берлинската филмова академия.
България се върна на карта след Румъния и Полша, отбелязаха организаторите на тазгодишния форум. На него бяха премиерите на "Островът" и "Аве". А Иглика Трифонова беше отличена за сценария на бъдещия си филм "Лъжесвидетеля".
Извън блясъка на червения килим на Кан се ражда бъдещето на киното. Специалните селекции, конкурси и уъркшопове са пространството за младите кинаджии, за експериментаторите и дори за, ексцентричните...
Именно там - в две от най-престижните селекции - на режисьорите и на критиците, попаднаха две български премиери - "Островът" на Камен Калев и "Аве" на дебютанта Константин Божанов.
С любовно, кошмарно, илюзорно и накрая комично пътуване на влюбените Софи и Данийл, "Островът" подлуди зрителите. Филмът, който събира Летисия Каста и Туре Линдхард, е за трансформацията, но и за любовта.
Камен Калев, режисьор:
- Ключовата тема е за идентичността и трансформацията, през която трансформация обаче този персонаж и тя в последствие, като че ли разбират какво е любовта. Това са теми, които имат различни допирни точки, които аз се опитвам да използвам.
Именно заради таланта му лесно да се променя физически, Камен Калев избира за главната роля Туре Линдхард. Пред БНТ датчанинът отбеляза, че от всички превъплъщения най-предизвикателното се оказалo това на лудия Тошко, който участва в риалити шоу.
Туре Линдхард, актьор:
- Най-трудна беше ролята на Тошко, защото не трябваше да бъде копие на истинския Тошко. Трябваше да бъде само негова пародия. Но в същото време да създам герой, на който да се вярва. Така че, беше много предизвикателно от това да играя сериозен мъж, в това да се превърна в някакъв... луд и в същото време да го направя автентично.
Репортер:
- А Данийл какво търси на Острова?
Туре Линдхард, актьор:
- Не мисля, че той знае какво точно търси, но мисля, че на подсъзнателно ниво търси свобода, търси миналото си, търси отговори, търси някого или нещо, което да му помогне. Той е една травмирана и страдаща душа.
Много по-различен - без много философия и дълбоки концепции – другият премиерен филм "Аве" също привлече вниманието. Там двамата тийнейджъри също се променят, но сблъсквайки се не със себе си, а със смъртта, лъжата и любовта.
Константин Божанов, режисьор:
- Това е проста и необикновена история. Преди да се впускаме в дълбоки философски проблеми, трябва да се научим, в кино и в литература да можем да разкажем една история, на един герой, който тръгва от точка А до точка Б.
Проблемите с държавната подкрепа за киното разгневява Иглика Трифонова. Тя получи в Кан първа награда за сценария на бъдещия си филм "Лъжесвидетелят". Но сподели, че сърцето я боли, защото орязаните субсидии, ще пресекат новата българска кино-вълна, която беше открита тази година в Кан.
Иглика Трифонова, режисьор:
- Много лошото е това, което ще се случи. Всички проблеми, които имаме в България с финансирането ще се отразят следващата и по-следващата година. Годините, в които всъщност те ни очакват.
Огорчението обаче не убива желанието на Иглика Трифонова да направи следващата българска хитова продукция - с европейски звезди, снимки в Холандия и Босна, с послание отправено към цяла Европа. Първото признание - от най-влиятелните хора в европейското кино - вече е факт.
Утре в "По света и у нас" гледайте интервюто, което Летисия Каста даде за БНТ. Как ролята в "Островът" ще промени кариерата й, защо е избрала филма на Камен Калев и защо е впечатлена от българите?