Той изследва екстремните терени на Чили, Перу, Африка и Антарктика, докато следва една мечта – да открие живот отвъд земята! На Марс или на друга планета. Ларън Флетчър е физик, който започва своята кариера в НАСА, а в момента работи по мисията ЕкзоМарс, която трябва да стартира през 2018 с Европейската космическа агенция. Междувременно пише дисертация „История и митология за Марс” в Оксфорд.
БНТ: Има ли наука в легендите и приказките според вас?
Ларън Флечър: Да, всъщност голяма част от нашето разбиране за света идва от митологията преди десетки хиляди години, когато хората за първи път са се изправили и са тръгнали да вървят. Разликата между нас е само в количеството информация, която сме натрупали днес. Но всъщност още в Шумер, Египет и Гърция са разбирали основните феномени в света наоколо. Един добър пример са петте видими планети на небосклона, които се виждат и без телескоп. Древните са ги виждали и са ги разбирали като онези ярки неща в небето, които са по-големи от другите ярки светила. Не са знаели, че едното са звезди, а другото са планети, но са създали митове около тях. Един от най-старите артефакти, за които аз съм чувал поне, всъщност представлява съзвездие – това е една гравюра върху кост 32 000 г. пр. н. ера, открита е във Франция. Върху това парче кост има гравюра на съзвездие. Това е най-старият артефакт, което означава, че още тогава са търсили отговори от звездите.
БНТ: Т.е. вие откривате скрито знание в легендите?
Ларън Флечър: Да, това е така. Всъщност учените използват много от тази информация, за да разберат каква е формата на космоса и разположението на земята, като правят интерпретация на различните рисунки и бележки. Бих искал да вярвам, че съществува разумен живот и бих искал да вярвам, че тези разумни същества са мили и добронамерени. Ние сме единственият пример за интелигентен живот тук на планетата Земя. Дори да приемем, че делфините и кучетата също са интелигентна форма на живот върху планетата ни, всички нас ни има едва от няколко милиона години. Искам да кажа, че е възможно някъде другаде във Вселената да е имало или да има разумен живот, но шансовете да се засечем са твърде малки. А разстоянията са големи. Помислете само колко време отнема изпращането на сигнал до тях – например хиляда земни години. А после още хиляда години трябва да чакаме отговорът. Нещо от сорта: Ние казваме „здравейте, как сте” и след 2000 години получаваме отговор – ние сме добре, как е времето там при вас? Комуникацията е доста трудна, не мислите ли?
БНТ: Комуникацията с и е трудна и тук, на Земята. И тъй като не успяваме да ги открием, изглежда Холивуд се превръща все повече в препитание за мечти. Толкова е силна индустрията за добри и лоши свръхестествени същества и вампири.
Ларън Флечър: Не забравяйте зомбитата... Киноиндустрията, нейната същност е правене на пари през забавлението на хората. Разказване на истории, за които хората ще си платят да гледат. Разходката отвъд Слънчевата система е наша мечта. Холивуд я взема от нас и създава прекрасни, вдъхновяващи продукти. Те понякога са доста страшни и ни плашат, но са и много възбуждащи.
БНТ: Спомняте ли си откъси от филми, в които героите вършат неща, които противоречат на законите на физиката?
Ларън Флечър: Почти във всеки филм е така. Само си помислете за "Стар трек" например – там ходят в космическия кораб все едно че имат гравитация. Ние го приемаме. На кино това е абсолютно о кей и в "Стар трек" те просто така си ходят. Това означава, че или имат много напреднала технология, или в холувидската киноиндустрия предполагат, че зрителите ще приемат една-две условности, стига да се базират на някакви трайни стереотипи и вярвания на хората.
БНТ: А за полета на Батман какво ще кажете, той според физичните закони ли е?
Ларън Флечър: Той се носи по въздуха, нали така. Виждали ли сте костюмите, с които хората правят гмуркане във въздуха като летящи катерички? Батман използва подобна система – не толкова лети, колкото се носи, плъзга се по въздуха.
БНТ: Вие самият летели ли сте понве веднъж със совалка например?
Ларън Флечър: Не. Много исках, казах им – моля, вземете ме, няма нужда да се връщам, даже еднопосочен билет ми е достатъчен.