Сравнително ниска е финансовата грамотност на потребителите у нас - това показват данните от изследване на Световната банка от 2010-та година. 15% от българите смятат, че са достатъчно подговтени при избора си, но едва 2 % от анкетираните са показали реални познания за правата им като потребители.
Сравнително ниска е финансовата грамотност на потребителите у нас - това показват данните от изследване на Световната банка от 2010-та година. 15% от българите смятат, че са достатъчно подговтени при избора си, но едва 2 % от анкетираните са показали реални познания за правата им като потребители.
Именно по-добрата информираност и защита на бълграските потребители е и основната цел, която Комисията за финансов надзор си поставя през тази година.
Българите познават слабо потребителските си права, а оттам спада и доверието във финансовите институции. Изследването показва, че основният източник на информация у нас е телевизията, а потребителите отказват да четат специализирана информация. Често пропускат и дребния шрифт в договорите.
Антония Гинева - член на КФН: "Социологическите проучвания показват, че онова, което хората използват най-често е да се обадят на приятел и да обсъдят съвети за справяне със финансов проблем."
Данните показват, че 40% от анкетираните не са убедени, че проблемът им ще се реши справедливо. Ето защо половината от недоволните не са предприели никакво действие, а една четвърт от потребителите направо са се отказали да ползват продукта.
Съветът в случая е най-напред да разговарят с доставчика на небанковата услугата и ако той не им обърне внимание, да се оплачат в комисията за финансов надзор. Основна част от жалбите, които са постъпили там през миналата година, са били в областта на застраховането.
Антония Гинева - член на КФН: "Един огромен процент преимуществено се жалват по отношение на закъсняло изплащане на обезщетение, от размера на обезщетението."
За да се повиши финансовата грамотност у нас, до края на годината Комсията за финансов надзор ще пусне сайт с полезна информация, открит ще бъде и горещ телефон, както и информационен център.