Двама дванайсетокласници бяха хванати да преписват с микрослушалки на днешната матура по български език, а един седмокласник да преписва от обикновен пищов. Зрелостниците разсъждаваха по темата "От здравия разум до поетическото безумие" в "Под игото" на Иван Вазов, а седмокласниците писаха преразказ върху разказа на Деян Енев "Бабата, която хранеше котките". Днес за първи път зрелостници и седмокласници имаха изпит в един ден.
Двама дванайсетокласници бяха хванати да преписват с микрослушалки на днешната матура по български език, а един седмокласник да преписва от обикновен пищов. Зрелостниците разсъждаваха по темата "От здравия разум до поетическото безумие" в "Под игото" на Иван Вазов, а седмокласниците писаха преразказ върху разказа на Деян Енев "Бабата, която хранеше котките". Днес за първи път зрелостници и седмокласници имаха изпит в един ден.
За втора поредна година изпитният ден започна много рано-в 4 часа в просветното министерство в присъствието на журналисти беше създаден теста за матурата по български език и литература.На случаен принцип от 12 милиона комбинации беше избрана една.Тестът и темата за съчинението останаха тайна за журналистите.Мерките за сигурност стигнаха дотам,че между двата изпита беше спрян интернета в училищата,а журналистите за първи път не бяха допуснати сутринта в училищата.
Милена Дамянова - зам.-министър на образованието, младежта и науката: - Защото в момента, в който се съобщи през микрослушалката, зрелостникът или ученикът започва да получава информация за съответната тема, ето затова не искаме в 8 часа да бъдете вътре.
Мненията по този въпрос бяха различни - едни родители смятаха, че ще пречим на децата, други пък искаха да знаят темата ощу сутринта.
Малко преди 8 тестът за матурата по български беше изпратен до училищата по имейлите. 32 училище беше едно от малкото в София и със зрелостници, и със седмокласници, които влизаха през различни входове. В 9 часа в министерството беше обявен само авторът Иван Вазов и произведението "Под игото", по което ще се пише съчинението. За 7-ми клас пък беше изтеглен Вариант 2. Малко след 10 часа дванайсетокласниците започнаха да излизат от своя вход. Оплакваха се не толкова от новите задачи с разсъждение, а от съчинението, чиято формулировка научихме от самите тях.
БНТ: - "Под игото" на Вазов затрудни ли те - 41 въпорс?
Дванайстокласничка: - Ами да, позатрудни ме, но пак, в смисъл аз много, много не го бях чела.
БНТ: - Щеше да има задачи с разсъждение като ПИЗА, по-трудни?
Дванайстокласник: - Имаше, ама ги минахме, не бяха толкова трудни.
По-малките също казаха, че тестът им е бил лесен, затруднил ги преразказът, който се оказа по разказ на Деян Енев. В математическата гимназия в Благоевград успяха и да го объркат.
Ето какво разказаха ученици: "Първо пуснаха друг преразказ - "Вида", ама се оказа, че е друг", "Сложен беше преразказът. Имаше много неща, които трябва да се помнят".
Иначе според министерството и двете теми са добри - за големите "Под игото" било много изучавано, а темата "От здравия разум до поетическото безумие" предразполагала за прекрасно есе .За 7-ми клас текстът бил съвременен, без особени думи, които да изискват допълнително обясняване.
Въпросите от матурата и верните отговори, публикувани на сайта на МОМН можете да видите тук.