До седмица трябва да започне укрепването на мостовете на магистралите „Тракия" и „Хемус". Оказа се, че два моста на магистрала Тракия, преди разклона за Велинград, не биха издържали силно земетресение с епицентър София.
Оставен от строителите надпис подсказва, че мостовете преди разклона за Велинград са вече 40-годишни.
инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ:
- Самият стълб и ригела отгоре, който носи реално, прехвърля товара върху фундаментите. Всичкият бетон е корозирал, армировката е оголена и е корозирала, което вече намалява носещата способност и устойчивостта на съоръжението срещу земетръсни усилия.
Това е основната колона на моста при 64-ти километър на магистрала "Тракия". Според специалистите тя няма да издържи земетресение в Софийския разлом. Изискванията са мостът да понесе заметресение над 7,5 по рихтер.
Бойко Борисов, минтистър-председател на РБългария:
- А дано не видят това на "Витиня", няма да смеят да карат по тея магистрали. Имайте предвид, че на Витиня е десет пъти по-тежко от това, което виждате тук. Само за този мост и на "Витиня" моста ни трябват към 70 милиона евро. Към 150 милиона лева. само за ремонтиране на тези два моста, огромна сума за бюджета в момента.
Борисов разпореди укрепването на мостовете да започне незабавно и очерта три стъпки за решаването на проблема.
Бойко Борисов, минтистър-председател на РБългария:
- Първата е от вътрешния бюджет, незабавно ще преразпределят пари, сега, като се прибера, ще говорим с Дянков, така че незабавно да се вкарат едни много големи машини, които влизат, застопорява се, подкопават основите, инжектират бетон, за да може да отговорим на 9 по Рихтер.
Срокът, поставен на министрите, за тази задача е другата седмица. Вторият и третият етап е осигуряване на финансиране по европейски програми и заем от световната банка или европейската инвестиционна банка.
Кристалина Георгиева, български еврокомисар:
- Европа проявява готовност да пренасочи финансиране, което не е усвоено, за да може да се помогне днес и сега.
Борисов подчерта обаче, че търсенето на пожарни решения сега е защото мостовете не са подържани през годините.
Бойко Борисов, минтистър-председател на РБългария:
- Общо са към 3 хиляди моста в България, които тези безхаберници, ще използвам техните думи - безхаберници, в продължение на много правителства една боя не са ударили в България.
Днес Борисов провери и строежа на "Тракия" между Ямбол и Нова Загора. Трасето ще бъде готово със закъснение, защото асфалта трябва да се смени.
Бойко Борисов, министър-председател на РБългария:
- 15 километра готова магистрала я разоравам и я връщам обратно да я правят. Само заради това, че част от пластификатора за якост е спестен.
Еколози, строители и управляващи пък демонстрираха пълен синхрон в усилията си да спасят една от свободните популации на блатно кокиче - тази, край димитровградското село Ябълково.
Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройство:
- Ние сме длъжни да изпълним това изискване, в противен случай средствата, които имаме по проекта, могат да ни бъдат спрени!
Популацията от блатно кокиче в Южна България е особено ценна, защото във видовете растящи тук, има най-голямо съдържание на галантамин, алкалоидът, който прави растението безценно за медицината.