Малшанс е, че тъкмо руснаци имат проблеми втора година поред с наши туроператори. За бърза промяна в Закона за туризма се обяви Институтът за анализи в туризма. Един от вариантите, според тях, е да се създаде Гаранционен фонд, който веднага да се задейства, ако се стигне до фалит на туроператор. Интервю на Цветелина Борисова с председателя на Института за анализи в туризма Румен Драганов.
- Каква е причината при фалит на даден туроператор да се стига до всички неуредици с почивките на чуждестранните гости?
Румен Драганов - Дир. на Институт анализи и оценки в туризма:
- Причината е, че от една страна, ние имаме неуреден момент в българското законодателство. То в момента не защитава нито български туристи, които са в чужбина, нито чуждестранни туристи, които са на територията на България и ние виждаме един повтарящ се случай... Българското законодателство изисква туристът да заплати отново своята почивка и после да претендира пред застраховател тези суми... Така че ние се нуждаем от бърза промяна в Закона за туризма - в момента той е в НС, и очакваме действително да се намери решение, дали ще бъде създаването на Гаранционен фонд или друго, но трябва незабавно да урежда всички въпроси с нарушаване на икономическите интереси на потребители, независимо дали са българи или чужди туристи.
- Как трябва да бъде разписан законът, за да не се стига до подобни проблеми повече?
Румен Драганов - Дир. на Институт анализи и оценки в туризма:
- Преди всичко ние трябва да се откажем от мисленето, че търговците, регистрирани по Търговския закон, които впоследствие са регистрирани в МИЕТ като туроператори, са само един вид търговци. Ние трябва да ги диференцираме на такива, които извършват чартърна дейност, и на такива, които не извършват. И съответно на такива, които се занимават с входящ туризъм, и с изходящ туризъм. Също така има и туроператори, които се занимават единствено и само с вътрешен туризъм. Няма как всички да плащат застраховка в случай на несъстоятелност на фирмата, а този инструментариум да е необходим единствено за тези, които извършват чартърна дейност... Така че само тези трябва да поддържат Гаранционен фонд.
Като цяло, по никакъв начин не можем да говорим, че това влияе положително на българския имидж, камо ли тези чиновнически изявление, че страданието на туристите в България, води до по-голям брой на туристите - било от Русия или от други дестинации. Всички пострадали туристи оставят едно негативно впечатление в себе си, устната реклама, която те разпространяват, е негативна. Но по-лошото е - цялата негативна реклама, която има в медиите в Русия в момента. Всичко това, което се случи миналата година през септември и октомври, този отрицателен медиен ефект влияе негативно върху имиджа на страната.
Необходима е бърза промяна в Закона за туризма, която да уреди икономическите интереси на туристите ни - било то български, или чуждестранни. Възможният вариант е да се създаде Гаранционен фонд, който да се задейства, когато се стигне до подобна ситуация с фалит на туроператор. България се нуждае от ново лице в туризма.