Започна обезщетяването на българските туристи, които имаха проблеми с почивките си в Испания и Турция по вина на фирмата "Он травел". Това съобщи пред журналисти заместинк-министърът на икономиката Иво Маринов. Продължават да се приемат документи на потърпевши летовници, които доказват, че имат право на обезщетение. Дружеството "Он травел" все още се проверява от Комисията за защита на потребителите и след това ще се реши дали лицензът на фирмата да бъде отнет.
Иво Маринов участва в пресконференция по проекта за доброволно сертифициране на българските туристически фирми.
Сертификати ще се издават за качество и устойчиво развитие в туризма, след около 2 години. За тях ще могат да кандидатстват хотели, ресторанти, туроператори и туристически агенти, други организации в бранша, транспортни компании, както и тур дестинации. Ако фирмите не пожелаят да се сертифицират, те ще могат безплатно да използват разработените набори от стандарти, за да подобрят услугата си. Според заместинк-министър Иво Маринов, обаче, предприятията трябва да се сертифицират както е по света, защото това ще ги направи по-привлекателни.
Иво Маринов зам. министър на икономиката: "Много от чуждестранните контрагенти, но не само чуждестранни, а и български, изискват съответните фирми да бъдат сертифицирани за качеството на предоставяната услуга."
Цената на сертифицирането ще тръгва ог 1000-2000 лева за най-малките обекти, стигайки около 20 000 лева. Засега проучванията сочат, че едва 2,5% от фирмите у нас са склонни да се включат в доброволния процес. Разработените системи за стандартизация се базират на международните стандарти ISO, които обхващат всички икономически дейности.
Атанас Атанасов консултант по проекта: "По стандарта ISO 9001 можете да сертифицирате и павилион за цветя, и съответно завод за производство на самолети. Докато тези стандарти са специализирани за конкретни бизнеси и съответно са много по-разбираеми и лесни за прилагане."
Вече има и изработени знаци по проекта. Родното качество в туризма ще се разпознава по буквата Q, в която присъства българското знаме. Националният флаг, пренесен от знака за качество, се доразвива в стилизирано врабче в знака за устойчиво развитие. Врабчето е било избрано като символ на общителност, дружелюбие и любопитство, с които авторите на проекта свързват хората в България.
Първият реален ефект от стандартизацията ще се усети най-рано 3 години, след като тръгне процесът.