Турция няма да строи ТЕЦ в град Инеада в близост до България. Новината потвърди заместник-министърът на икономиката Евгения Харитонова по време на Истанбулския бизнес форум за Югоизточна Европа.
В началото на месеца в публичното пространство отново се появиха съмнения, че Турция се кани да строи АЕЦ в близост до южното ни Черноморие. Депутати от управляващата партия от Бургас дори сезираха Европейския парламент и нашите институции по този повод.
Политиците взимат крайното решение за изграждането на една атомна централа, на база на информацията и прогнозите, които им предоставят техническите експерти, заяви турският заместник-министър с ресор енергетика. Евентуалното строителство на турска АЕЦ край Резово вече беше опровергано от българските институции, включително и от Външно министерство.
"Това все още не е решено, този въпрос подлежи на обсъждане. И това не е политическо решение, вие добре знаете. Това е повече технологично решение, което ще бъде взето от експерти - геолози, сеизмолози. Ето защо политиците не могат да взимат такива решения", каза министър Мерджан.
Турската страна в момента подготвя изграждането на три атомни централи - две от тях са в районите на Средиземно и Черно море, а мястото за третата още не е избрано. Заместник-министър Мерджан изтъкна, че България има богат опит в експлоатацията на ядрени мощности и прикани нашите институции да го споделят със страната му, която още няма такъв.
Наред с енергетиката и инфраструктурата беше сред основните теми, дискутирани по време на форума, който обедини представители на бизнеса и държавното управление от целия регион. Министър Лиляна Павлова, която откри форума, заяви, че страната ни се отваря за публично-частното партньорство и ще търси инвеститори за внедряването на тол-система за пътищата у нас.
Лиляна Павлова - министър на регионалното развитие и благоустройството: "Не трябва да има очакването да бъдат изградени стандартните - тези, които познаваме в Европа, кабини, в които ние плащаме за съответния път. Целта е по-скоро да имаме електронно базирана система. Тежкотоварният трафик, който минава през България като държава на кръстопът, да заплаща не за време, а за изминато разстояние. Това е тол-системата - тя ще важи за всички големи пътища, само за транзитния трафик."
Този проект може да се реализира най-рано след 3-4 години, а за целта ще са необходими до 500 милиона лева. Бъдещата отсечка Русе - Свиленград се очертава да бъде първият път у нас, за който ще се плаща тол-такса, според Павлова. Едва след като бъде построен, обаче, а за това в момента преговори се водят с Катар.