Цената на горивата у нас продължава да се покачва. За последните 3 седмици бензинът и пропан-бутанът са поскъпнали средно с около 5 стотинки, а дизелът с близо 3. Днес темата стана обект на дискусии и в Народното събрание. Депутати от Реформаторския блок...
Цената на горивата у нас продължава да се покачва. За последните 3 седмици бензинът и пропан-бутанът са поскъпнали средно с около 5 стотинки, а дизелът с близо 3. Днес темата стана обект на дискусии и в Народното събрание. Депутати от Реформаторския блок поискаха отговор на въпроса защо цената на дизела в България е сред най-високите в Европейския съюз и призоваха Комисията за защита на конкуренцията да направи задълбочени проверки, които да установят дали има нередности на пазара на горивата.
Цената на дизела в България е по-висока от средната за Европейския съюз, ако не се смятат данъците върху горивото. Справка с днешна дата показва, че цената на горивото у нас се нарежда на 9 място в Евросъюза.
Мартин Димитров, депутат от Реформаторски блок: "Цената на дизела без данъци в България е между 13 и 20 стотинки по-високо от средното ниво за целия ЕС. Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива. Конкуренцията не работи. Там, където работи конкуренцията, не се наблюдават такива пазарни аномалии. Транспортът в България и в повечето страни основно е дизел. И скъпият дизел означава натоварване на цените на повечето стоки с допълнителни разходи, когато дизелът е толкова скъп."
Сред причините за по-скъпия дизел е старото обурудване в българската рафинерия. То я прави много по-неефективна от преработвателните компании в западна Европа.
Томислав Дончев, вицепремиер и депутат от ГЕРБ: "Модерните рафинерии в Европа за 1 тон днес могат да извлекат 90 и нагоре процента висококачествени продукти. В България този процент е доста по-нискък. Той е 67%."
Експерти посочват и още две основни причини за по-високата цена на дизела у нас.
Светослав Бенчев, Българска петролна и газова асоциация: "Вторият важен фактор са застраховките, тъй като суровият петрол у нас идва предимно с кораби. В други европейски държави това се случва предимно с петролопровод, което е много по-евтино. Или както в Румъния - разчитат на собствен добив. На трето място - рафинерията не работи на пълния си капацитет. Тя е проектирана да преработва по 7.5 милона тона, а преработва под 6. При по-голяма преработка, разбира се, разходите се разпределят върху по-големи количества."
От началото на юни в рафинерията ще заработят нови мощности, които ще повишат ефективността на преработката до близо 90%. Това, обаче, не е гаранция за поевтиняването на горивото.
Светослав Бенчев, Българска петролна и газова асоциация: "Както знаем зависи от цената на суровия петрол, от цената на готовите продукти на международните, така че е трудно да се каже и да се говори за такова нещо."
От Реформаторския блок настояха Комисията за защита на конкуренцията да направи задълбочени проверки, които да установят дали цените на горивата у нас са реалистични. Очаква се от Комисията да излязат с официално становище по темата до 31 март.
За прехрана на семействата си: Работници от 65 държави печелят доходите си у нас
"Хората са полудели просто": Дни преди Коледа голямото пазаруване е в разгара си
Опасното вещество GBL все по-често се използва по метода на "спайкване"