Вижте експеримент, който показахме в "Денят започва" как става преминаването през завой със заледен участък. Демонстрацията, ръководена от автомобилния състезател Димитър Илиев, която направихме до телевизионната кула в местността "Копитото", е с три вида автомобили - с предно, задно предаване и задвижване на четирите колела.
This is a modal window.
Димитър Илиев, автомобилен състезател: Зимата е един от сезоните, в които е най-трудно за водачите, защотосе дължи най-вече на честата смяна на сцеплението. При по-стари автомобили, когато почувстваме, че задницата губи сцепление, шофьорът трябва да навие десен волан, дори да имаме ляв завой и с комбинация отнемане на газта. При предно предаване става по-лесно овладяването. Отнема се газ само. Почувстваме ли, че имаме недозавиване, отнемаме от газта и задържаме волана, на където сме го навили. Много страшна е рязката смяна на ленти. При повторното поведение колата обикновено губи сцепление и овладяването става невъзможно. През зимата трябва да търсим максимална плавност и трябва да бъдем на по-високи предавки. При зимни условия автомобилите 4х4 винаги са за предпочитане, но са и най-скъпи.
Основният съвет на автомобилния състезател Димитър Илиев към всички шофьори бе да конторлират скоростта си дори да изглежда сухо.
"Ние трябва да се опитаме да предвидим рисковете преди да попаднем в някоя сложна ситуация. Основните проблеми идват от загуба на сцепление, висока скорост и самонадеяност. Проблем номер 1 за пътните инциденти е разсейването. Хората надценяваме своите възможности, мислим си, че когато управляваме автомобил може да пишем смс-и да мислим за всякакви неща.