Всяка година в България от системата на образованието отпадат над 1 процент от учениците. Прекъсването на обучението става още в прогимназиален етап, а причините са заминаване в чужбина или липса на мотивация от страна на родителите. Това стана ясно в Пловдив по време на годишна среща на директорите от над 200 училища. Те са включени в проекта „Всеки ученик ще бъде отличник“ на Центъра на междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. В срещата участва и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
В програмата „Всеки ученик ще бъдe отличник“ са включени 280 български училища. В тях за миналата година отпадналите ученици са под 1%, като в 118 учебни заведения няма нито едно напуснало дете.
Деян Колев – председател на Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“: От година на година все повече и повече ромски деца се обучават, отиват да учат и в средно образование и завършват средно образование. Разбира се има още много неща, които трябва да се подобрят.
Добър пример за задържане на учениците в клас е учебното заведение във врачанското село Селановци. Там учат 154 деца, повечето от тях завърнали се от чужбина и трудно говорещи български, казва директорката. Основен принос за възприемането на езика имат преподавателите.
Петя Русинова – директор на ОУ „Никола Вапцаров“ – село Селановци: Eкипът, който е изграден помага на тези деца и класните ръководители отдавна са разбрали, че работният ден не завършва с последния учебен час. Те продължават да работят. Има целодневна организация. Продължават да дават в консултации в тези извънкласни дейности.
На срещата беше обсъден и проблемът с липсата на система, която да установи точния брой учениците, напуснали системата, заради заминаване в чужбина. Oбразователното министерство работи за създаване на информационна свързаност между институциите.
Красимир Вълчев – министър на образованието и науката: В информационната система на Гранична полиция липсва пълна информация, особено, ако това не са контролно-пропускателни пунктове на летища за напусналите деца.Водим този конкретен разговор с Министерството на вътрешните работи. Това е едно от предложенията да можем да проследяваме упражняването на правото на образование.
В просветното министерство липсва също информация дали детето е записано на училище в чуждата страна, където е заминало с родителите си. В момента са предприети мерки за установяване на броя на българските ученици в Германия, където има най-много български семейства.