Български учени създадоха специална програма за робот, приспособена за прилагането от наши лекари и учители, която да помага на деца с увреждания. Терапията е за повишаване на социалните и двигателните им умения на деца с церебрална парализа и аутизъм....
Български учени създадоха специална програма за робот, приспособена за прилагането от наши лекари и учители, която да помага на деца с увреждания. Терапията е за повишаване на социалните и двигателните им умения на деца с церебрална парализа и аутизъм. Първият такъв робот е създаден във Франция през 2008 година. Той е висок 58 см и тежи 6 кг.
Това е Нао. Той може да пее, да имитира, да прави гимнастика, да играе с децата, че даже и да бъде съотборник във футболен, баскетболен или волейболен мач. Роботът също така разпознава снимки, реагира на докосване и може да проведе
разговор. За целта Нао има множество сензори и 25 електромотора, с които извършва движенията.
„Използваме хуманоидния робот Нао в един иновативен модел за подпомагане на децата със специални образователни потребности. Да могат да научават поведения и движения чрез имитация“, каза доц. Анна Лекова, ръководител на катедра "Интерактивна роботика" в БАН.
Психологът доц. Мая Димитрова е категорична, че успеваемостта на терапията при деца с аутизъм, церебрална парализа, умствена изостаналост или със слухови нарушения е в игрите, изискващи движения и роботиката.
„Технологиите дават непосредствен ефект, светкавичен бих казала ефект и до голяма степен превъзхождат някои традиционни методи, които изискват прекалено много повтаряне и натякване на детето. Докато нашите технологии позволяват децата спонтанно да се включат, да играят, да развиват своите способности без да се фиксират върху това“, каза доц. Мая Димитрова, психолог.
Специалистите все още не могат категорично да посочат времето, за което децата се повлияват от робота, тъй като опитът на учените с него е твърде кратък. До момента той е използван в Дневен център „Здравец” в Банско и ДЦ „Символ на любовта” в гр. Гоце Делчев. Според учените от института такъв робот трябва да има във всяка детска градина и училище, тъй като Нао може да е от полза и за здравите децата. Към момента експертите се надяват чрез различни проекти всяка образователна институция да се сдобие с такъв робот. Експертите от института са създали и нехуманоидния робот Бик Фут, който върви, изкачва стълби, завива на място и преодолява препятствия. Тяхно дело е и игра, която се управлява единствено с движения и добре повлиява деца в инвалидна количка.
Ситен снеговалеж и гъста мъгла затрудняват движението през прохода "Шипка"