Университетски преподавател твърди, че една от причините за рекордно високия брой двойки на матурата по български език на седмокласниците тази година са некоректно зададените въпроси. Едва 2500 ученици са изкарали пълни шестици, а двойките са...
Университетски преподавател твърди, че една от причините за рекордно високия брой двойки на матурата по български език на седмокласниците тази година са некоректно зададените въпроси. Едва 2500 ученици са изкарали пълни шестици, а двойките са 9500.
Красимира Алексова е езиковед и доктор по филология, като от близо 25 години се занимава с проблемите на езиковата култура у нас. Участвала е в разработването на Стратегията за външно оценяване на степента на постигане на Държавни образователни изисквания в ІV клас и в VІІІ клас по български език и литература и математика.
Според нея част от преподавателите по български език определят въпросите в матурата по български език като объркващи и некоректно зададени и така остави след себе си много разочаровани ученици и родители. Един от въпросите, който е затруднил най много седмокласниците, е:
„В изречението "Във връзка с това се е съхранила традицията, според която домашно изпеченият хляб се разчупва и не се реже". Първата глаголна форма се е съхранила в минало неопределено време и би трябвало да се трансформира, така както е и в ключа с верните отговори - "се била съхранила". Неудобството обаче на тази форма е, че тя е преизказна както за минало неопределено, така за минало предварително, а още по-голямото неудобство е това, че тя съвпада с т. нар. недоверчива форма за минало свършено време. За това за съвременния българин "се била съхранила" може да носи нюанса за недоверие, съмнение и така нататък“, каза Красимира Алексова - езиковед.
Един от основните проблеми на матурата по български език се оказват така формулирани въпросите, които могат да имат два верни отговора. Езиковедът Красимира Алексова е категорична, че за да не се повтори ниския резултат от матурите, трябва да има промени в изпита.
Според моето тълкование „преобразувайте подчертана част в подчиненото изречение като запазите смисъла и се съобразите с пунктуационните правила“ би могло да се тълкува по два начина. Да изпишат само подчертаното или да изпишат цялото сложно изречение. Вярвайте, че за един човек в седми клас не е толкова очевидно колкото за мен, че трябва да започне още със самото начало на сложното изречение, а не да се спести като изпише само онази част, която е подчертана и я трансформира в подчинено изречение. За това смятам, че би трябвало да бъдат изчистени формулировки, които могат да бъдат тълкувани по два различни начина“, каза Красимира Алексова - езиковед.
Екипът ни се свърза с Министерството на образованието и отправи запитване има ли некоректно зададени въпроси в матурата по български език след седми клас и ако има - ще се коригират ли крайните резултати от изпита за учениците.
Ситен снеговалеж и гъста мъгла затрудняват движението през прохода "Шипка"