НОВИНИ

Как да се експлоатират безопасно тунелите?

Дежурните екипи на пътноподдържащите фирми трябва да извършват ежедневни огледи на тунелите. Комплексни проверки от комисии се правят минимум веднъж на 5 години. Това е записано в Наредбата за минималните изисквания за безопасност на тунелите по републиканските пътища у нас, приета през 2007 г. Кой и как в крайна сметка следи за безопасността на тунелите у нас?

Александър Марков
от Александър Марков
17:34, 07.02.2017
Чете се за: 01:25 мин.
У нас

Наредбата за безопасността на тунелите е един много интересен документ, копие на европейските правила. Наредбата е от 2007 г. и ние днес разговаряхме с инж. Ясен Ишев, който е един от нейните автори. Там съвсем ясно е разписано кой и как се грижи тунелите да са безопасни.

Всеки тунел си има отговорник по безопасността, който е назначен от фирмата, поддържаща пътя и тунела. Този отговорник трябва минимум веднъж на 5 години да предлага на АПИ свикването на експертна комисия, която да проверява цялостно тунелите. Предписанията на въпросната комисия са задължителни за изпълнение от страна на АПИ.

Отговорникът и експертите на фирмата по поддръжка извършват технически одити на тунела два пъти годишно. След тези одити се изготвя доклад.

На трето място, всеки тунел в България има по две подстанции, които го захранват с ток. Там има дежурни екипи денонощно

Проверките са доста щателни. В частност, ако говорим за металните конструкции, върху които са поставени осветителните тела - тези скари се изпитват със специални тежести. Тежестите биват закачани на скарите през 100-200 метра и се измерва провисването. Заради въздуха, киселинността от газовете в тунела, обаче, всички метални конструкции доста бързо корозират и понякога се получават скрити дефекти, които трудно могат да бъдат засечени с подобен тип проверки.

Инж. Ясен Ишев, член на УС на Национално-техническите съюзи в транспорта: "Осветлението се проверява ежедневно чрез обходи на колегите, които отговарят за подстанциите. Отбелязва се дали има изгорели осветителни тела, причината дали е в лампата, или в захранването. И тогава се планира кога да бъдат сменени. Отбелязват се бройки и се планира тяхната подмяна. За конструкцията вече се правят специализирани огледи от комисии, назначени от председателя на УС на АПИ. Относно инцидентът в "Ечемишка", това е един от наистина често срещаните дефекти на стомано-бетона. Малко бетоново покритие, арматурата, която е във вътрешността на бетона, поема влага, започва корозия, тази корозия увеличава обема на арматурата и бетонът се отцепва."

Единственият отворен тунел на АМ "Хемус" е "Правешки ханове". Той е един от най-новите ни тунели, пуснат в експлоатация през 1999 г. За разлика от "Ечемишка" има хидроизолация. В сравнително добро състояние е тунелът, но и по него има поражения от времето. На места металните плоскости, прикриващи ел. инсталацията, са корозирали - цели парчета от плоскостите падат. Бетонното покритие между двете тунелни тръби е пропито с вода, която се стича от склоновете, и там цели парчета бетон се откъсват. Като цяло навътре в тунела състоянието му е добро, проходимо.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Утре се очакват уволнения заради инцидента в тунела Ечемишка
Утре се очакват уволнения заради инцидента в тунела "Ечемишка"
Да, България ще участва на изборите в коалиция със Зелените
"Да, България" ще участва на изборите в коалиция със "Зелените"